«Ingen skal få være billigere enn oss» var teksten på banneret som prydet fasaden til Elkjøp Stormarked i Sarpsborg tidligere i høst. Butikken lovet i tillegg både «30 dagers prisgaranti» og at kundene skulle få dekket mellomlegget pluss 15 prosent dersom de handlet en vare billigere hos en konkurrent. Kampanjen falt ikke i god jord hos Forbrukerombudet.

– En slik påstand er ulovlig uten dokumentasjon, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Han mener kampanjen ble oppfattet som at Elkjøp hevder å være billigst på alle varer til enhver tid, ettersom det ikke oppgis noen begrensninger i tid eller vareutvalg. I Norge må alle markedsførte påstander om å være billigst være dokumenterbare.

Forbrukerombudet ba derfor Elkjøp Stormarked i Sarpsborg om å dokumentere at butikken er billigst på alle varer, og at alle varene er konkurranseutsatt, ettersom man ikke kan gi prisgaranti på varer man er alene om å selge.

– Vi krever også dokumentasjon på at butikkene som hevder prisgaranti har rutiner på plass for å sørge for at alle varer til enhver tid er billigere enn hos konkurrentene, sier Gjedrem.

«Bare noe de sier»

Flere norske butikker og kjeder opererer med ulike former for prisgarantier, prisløfter og prismatch. Kort fortalt betyr slike vilkår at dersom du finner samme eller tilsvarende vare billigere et annet sted, vil butikken gi deg samme pris eller refundere mellomlegget.

I XXLs butikk i Storgata i Oslo er Mia Kristiansen og Silje-Therese Strøm på utkikk etter treningstøy. De ser alltid etter gode tilbud når de handler, men benytter seg aldri av prisløfter.

– Jeg handler alltid på tilbud. Jeg ser etter ting jeg trenger eller ønsker meg i tilbudsavisene og handler om de dukker opp, sier Kristiansen.

Hun sier hun alltid er skeptisk til det butikkene påstår.

– Alle sier jo at de er billigst, men jeg regner med at det bare er noe de sier. Jeg regner med de tar seg friheter i de fleste bransjer, sier Kristiansen.

Butikkene blir stadig mer kreative når det gjelder å fortelle kundene at de er billigst innenfor lovens grenser.

– Prisgarantier handler om merkevarebygging. Det er veldig viktig å vise at man er konkurransedyktig på pris, og en prisgaranti viser at man tør å la seg sammenligne med konkurrentene. Men ofte lar mange prisgarantien bare gjelde varer uten konkurranse og prispress, sier professor i markedsføring Ragnhild Silkoset ved BI.

Butikker i bransjer med hard konkurranse ønsker å innprente hos kjøperne hvor det lønner seg å gå først.

– I bransjer med hardt prispress og store varehus er det fortsatt veldig viktig å få kundene inn døren. Da har man anledning til oppsalg og mersalg, som må til for at kjedene skal tjene penger. Dersom man kan innprente i kundene at man er billigst, vil det medføre flere kunder inn døren, sier Silkoset.

Normalt vil saker angående ulovlig markedsføring innen prissammenligning bli behandlet av Forbrukerombudet. Men i 2014 gikk XXL til direkte søksmål mot Gresvig. Saken ble behandlet både i Tingretten og i Borgarting lagmannsrett.

– Å kjøre en slik sak helt til lagmannsretten er både uvanlig, tidkrevende og kostbart. Det sier vel litt om hvor viktig det er å fremstå som billigst i enkelte bransjer, sier advokat Terje Sverdup Mår i Advokatfirmaet Sverdrup.

I den aktuelle saken ville XXL at Gresvig skulle hindres fra å bruke uttrykket «matcher alle konkurrentenes priser» i sin markedsføring, men fikk ikke medhold.

Hard konkurranse

Området rundt Fredrikstad og Sarpsborg er preget av flere store varehus med svært skarp konkurranse. Elkjøp innrømmer at de lot seg rive med i dette tilfellet.

– I varehuset praktiserer vi denne prisgarantien, men vi ble litt for ivrige etter å kommunisere den ut til kundene, sier varehussjef Nils-Martin Andreassen ved Elkjøp Stormarked Sarpsborg.

Han sier kundene fortsatt vil få tilbake mellomlegget pluss 15 prosent, men at de ikke lenger vil markedsføre noen prisgaranti.

– Vi retter oss selvfølgelig etter Forbrukerombudet, sier Andreassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.