Bare for et par måneder var det mørke skyer i horisonten for nisjebutikken Hekta på tur. Etter flere år med vekst opplevde gründer Rune Kjeldsen stagnasjon.

– Jeg trodde vi ville få to år med Armageddon og mareritt i sportsbransjen. Konkurrentene har solgt en krone for 90 øre, og det er ikke vi glade i. Vi lå bakpå i starten av året. For når krybben er tom, bites hestene.

I likhet med resten av sportsbransjen, så det ikke lyst ut. Den tradisjonsrike sportsgiganten Gresvig har forsøkt å stable seg på bena igjen etter konkurs, mens XXL fortsatt ligger nede etter tidenes børsras.

– Kassen vår var stappfull, og vi var vel forberedt på den tiden vi mente skulle komme. Vi gjorde store og smarte endringer i sortimentet samt at vi sikret oss tilnærmet ubegrenset likviditet via morselskapet vårt, sier Kjeldsen.

I stedet for å kaste seg på lagertømmingen til XXL og Gresvig, valgte Hekta en litt annen strategi.

– Mens de andre solgte varer til 50–70 prosents reduksjon, skrudde vi over på vårvarer. Vi var heller i forkant med vannsportprodukter som kano og kajakk.

For Hekta på tur ble aldri rammet av noen stor krise.

Tredoblet salg

Nå er friluftsutstyr virkelig i vinden, ikke minst på grunn av hytteforbudet. Utstyr for overnatting er blant turproduktene som virkelig har fått et oppsving.

– Jeg er rimelig sikker på at nå benytter folk de stille dagene til å komme seg ut. Det ser ut som at de har lagt en plan om å komme seg ut i nærområdet nå som de ikke kan reise på hytta. Dette er lovende for vår bransje.

Omsetningen i mars har økt 200 prosent.

Nå er telt og tarp (duk til å sove under, red.anm.) plutselig blitt blant bestselgerne.

– Folk vil enda tettere på naturen. Telt og tarp er unik måte for å sove ute i nærområdet.

Salget av hengekøyer, som de siste årene har vært en bestselger, har derimot blitt halvert.

– Prisen på hengekøyer som «Ticket to the Moon» har gått i kjelleren. Nå selges det på ethvert hagesenter og utsalgsprisen er under innkjøpspris.

Nisjebutikkenes hevn

Når det så ble nærmest full «lock down», ble friluftsliv enda mer aktuelt. De store kjedene har gått til massepermitteringer og kortere stengetid. Hos Hekta på tur er det nå så travelt at alle ansatte må pakke varer.

Mens sportskjedene satser bredt, har Hekta på tur lagt seg på en smalere linje rettet mot turer og friluftsliv.

Flere av de nisjepregede sportsbutikkene på nett fått en ny vår. DN har tidligere omtalt veksten til nettaktører som Mylna Gruppen, Get Inspired, Skitt Fiske og Fjellsport.

De har rappet omsetning fra de store kjedene gjennom netthandel. Denne utviklingen er av flere trukket frem som en av årsakene til at de store kjedene har kollapset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.