Ifjor dro Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) inn nærmere 2,8 milliarder kroner på flyplassens salg av avgiftsfrie varer samt kafeer og parkering. Leiekontraktene som er knyttet til leietagernes omsetning av blant annet alkohol og tobakk, står for 61 prosent av flyplassens omsetning. Det er langt mer enn de nordiske konkurrentene. Mens OSL er mange reisendes «final destination» og et yndet sted handel av avgiftsfrie varer, er situasjonen en annen på Arlanda og Kastrup.

– Oslos kommersielle inntekter utgjør en større prosentandel av totalen enn hos oss på grunn av duty free og at Norge står utenfor EU, sier pressesjef ved Københavns Lufthavn Kastrup, Søren Hedegaard Nielsen.

Nordmenn kan handle avgiftsfrie varer fordi Norge står utenfor EU, og nettopp derfor mener pressekontakt Anna Domanders i det svenske driftsselskapet Swedavia at tallene ikke lar seg sammenligne.

Tjener mindre i Sverige

På flyplassen Arlanda utenfor Stockholm utgjør salget av avgiftsfrie varer en langt lavere del av inntektene enn ved OSL.

– Knappe 50 prosent av Arlandas omsetning kommer fra den type aktiviteter, inkludert parkering og kafeer, sier Domanders i Swedavia.

Avgiftsfri handel, restauranter og butikker oppgis å utgjøre bare på 12 prosent av inntektene.

Samlet for aktiviteten på alle Swedavias flyplasser tjener driftsselskapet 2,32 milliarder svenske kroner på kommersielle aktiviteter, som tilsammen er lavere enn tilsvarende inntekter for OSL isolert sett. Flyplass­avgiftene som flyselskapene betaler per passasjer og tonnasje, er en viktigere del av inntektene for svenskene enn ved OSL.

Mindre avgiftsfritt

Heller ikke på Kastrup tar det avgiftsfrie salget av.

– Vi er en «hub», og 92 prosent av de reisende er internasjonale passasjerer som skal videre, sier Hedegaard Nielsen ved Kastrup.

Årlig er 24 millioner passasjerer innom den danske flyplassen, og bidrar til at flyplassen får konsesjonsinntekter på én milliard danske kroner i året fra sitt shoppingsenter på 15.000 kvadratmeter.

– Det kommer fra husleie som det tyske duty free-selskapet Gebr.Heinemann og andre leietagere betaler, og er omsetningsbestemt, sier Hedegaard Nielsen.

Kastrup omsetter for 3,64 milliarder danske kroner årlig, og av dette står avgiftsfri handel, parkering og kafeer for 43 prosent av inntektene. Hedegaard Nielsen ser ikke på OSL som noen duty free-konkurrent.

– I Oslo er nesten 50 prosent av avgangene innenlands, mens det er åtte prosent på en god dag i København. For oss er det andre «hubber», som Amster­­­dam, Wien og Zürich, som regnes som konkurrenter – og eventuelt Berlin, sier Hedegaard Nielsen.

«Ikke imponerende»

Ifjor hadde Kastrup rundt 24 millioner reisende gjennom flyplassen, noe som er en million mer enn OSL.

Mens en gjennomsnittlig passasjer på Oslo Lufthavn Gardermoen legger igjen 120 kroner, er beløpet ifølge Hedegaard Nielsen høyere på Kastrup.

– Hvis det er «total spend per head», er det ikke imponerende, sier pressesjefen, som ikke vil fortelle hvor mye gjennomsnittspassasjeren legger igjen på hans flyplass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.