I år som i fjor er det den danske hvitevarekjeden Skousen som topper listen over vekstvinnere innen norsk handel.

I forkant av Virkes handelskonferanse i neste uke presenteres det en liste over vekstvinnere, og for andre år på rad er det Skousen som topper listen.

Høy vekst i elektronikk

Skousen er i en bransje med høy vekst. For elektronikkbransjen økte salget med 1,3 milliarder kroner i fjor. Skousen har hatt en gjennomsnittlig vekst på 208 prosent siden 2014. Kjeden har nå 24 butikker i Norge, men har så langt slitt med dårlig inntjening. På plassen bak Skousen, kommer kosmetikkjeden Rituals. DN har tidligere skrevet om Normal som på rekordtid har fått 1,2 milliarder kroner i omsetning. Normal er ikke den eneste innen kosmetikk som kan heve øyenbrynene. Rituals har etablert 25 butikker og har fått en omsetning på 175 millioner.

– Rituals er ett av verdens mest hurtigvoksende kjedekonsepter, sier Harald Jachwitz Andersen som er direktør for Handel i Virke.

Ut fra Amsterdam har kjeden tatt land for land i Europa og har også inntatt det amerikanske kosmetikkmarkedet.

Også kosmetikkbransjen har hatt en fin vekst de siste årene, selv om mange av de tradisjonelle kjedene er blitt utfordret av både nye norske og utenlandske nettkonsepter. Selv om nykommere som blivakker.no har tatt betydelig omsetning, så vokste kjedene med over 200 millioner kroner i fjor.

Driftsmarginen er halvert på fem år. Andersen tror det er de store kleskjedene med egne kosmetikkavdelinger som har fått merke konkurransen mest.

Han viser til at fortsatt så har ikke den franske giganten Sephora kommet til Norge.

Tre andre kjeder som også har vært på en vekstbølge er Gulating Ølutsalg, Sport Outlet og Elektroimportøren.

Bom stopp

I motsatt ende av vekstskalaen, er det mange kjeder som kjemper om å finne sin plass.

I en årrekke har bransjer som musikkutstyr, musikk/spill/dvd samt foto og helsekost vært på listen over bransjene med størst fall i omsetning.

Nå er også kjøkkenutstyr kommet inn på listen over veksttaperne, med en årlig gjennomsnittlig vekst på 2,5 prosent.

– Kjøkkenutstyr har vært preget av overetablering, priskrig og en boble som forsvant, sier Andersen.

Andersen er den eneste av de store som kan vise både til god vekst og lønnsomhet.

Til Bords, Christiania Glasmagasin, Kremmerhuset og Enklere Liv har både negativ vekst de siste årene og negativ driftsmargin i fjor.

Virke-direktøren mener bransjen er blitt grepet av en veldig uheldig spiral.

– Det starter ofte med en høy vekst, etablering av mange butikker og så begynner marginene å falle og så kriger kjedene på pris.

Utsatte kleskjeder

Klær er blant bransjene som har fått merke handelsnedturen hardest. I fjor falt salget i de norske kjedene med én milliard kroner.

– Innen klær er det ekstremt mange kjedekonsepter. Her vil det bli færre kjeder, sier Andersen.

Kjeder som PM Mote og Days like this har allerede forsvunnet ut.

Noen konsepter som Varner-eide Cubus har i glansdagene hatt opp i 20 prosent driftsmargin ved at de har hatt kontroll på hele verdikjeden.

– Varner har fortsatt relativt gode marginer, men lavere enn før. Og veksten er borte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.