Startuplab var fullt av yrende liv onsdag, da 17 store selskaper og 101 gründerbedrifter var der på speeddating.

– Det viktigste vi gjør er kobling mot næringslivet. Vi gjør det hele tiden, hver eneste dag, sier Per Einar Dybvik, partner i Startuplab.

Men noen ganger ender samarbeidet med konflikt og beskyldninger om idétyveri. Derfor har Startuplab, Abelia og Telenor sammen formulert en felles liste over kjøreregler for slike samarbeid.

Reglene kommer i kjølvannet av en rekke avisoppslag i Dagens Næringsliv om gründere som føler seg utnyttet av store selskaper, og to av sakene handler om Telenor (se egen faktaboks).

– Da blir jeg lei meg, for det er ikke slik vi skal være, sier konsernsjef Sigve Brekke til DN, om hans reaksjon på historiene.

Han sier han ikke kjenner detaljene i sakene, men håper de nye reglene kan bidra til at partene får en felles forståelse av situasjonen.

Bjørn Ivar Moen, leder det mobile privatmarkedet telenor (fra vestre), Hilde Widerøe Wibe direktør for næringspolitikk Abelia, Ove Fredheim leder bedriftsmarkedet telenor og Per Einar Dybvik partner i Startuplab presenterer kjøreregler mellom gründer og industripartner.
Bjørn Ivar Moen, leder det mobile privatmarkedet telenor (fra vestre), Hilde Widerøe Wibe direktør for næringspolitikk Abelia, Ove Fredheim leder bedriftsmarkedet telenor og Per Einar Dybvik partner i Startuplab presenterer kjøreregler mellom gründer og industripartner. (Foto: Mikaela Berg) Mer...

– Vi har ingen interesse av å stjele ideer og utnytte gründerne. Vi ønsker å tiltrekke oss så mange ideer som mulig og vil gjøre vår del for at startupmiljøene kan ekspandere, sier Brekke.

Visste ingenting

To av de seks nye kjørereglene handler om at etablerte bedrifter skal fortelle gründere de diskuterer samarbeid med om eventuelle konkurrerende prosjekter, og planer om slike prosjekter.

– Det gjorde Telenor absolutt ikke med oss, sier Nicolai Prydz, daglig leder i gründerselskapet Hipdriver, som lager en tjeneste for utveksling av bilkjøringsdata.

Han var i diskusjoner om samarbeid med Telenor, og hadde signert en avtale om konfidensialitet da han i januar tilfeldigvis havnet på Telenors presentasjon av Telenor Connect. Det var en plan han mener var identisk med deres egen, uten at han på forhånd visste hva som skulle presenteres. Han omtaler dette som «ødeleggende» for selskapet, og sier de har måttet legge ned utvikling og avvikle ansatte på grunn av saken. Nå venter de på voldgiftsdom i saken i november.

– Det er veldig bra med slike regler og tydeligvis et behov for det, men til slutt handler det om liv og lære, sier han.

Han viser til at Telenor også tidligere har snakket om åpenhet, delingskultur og gjennomsiktighet – men sier dette ikke er deres opplevelse av selskapet.

– Jeg tror det er veldig bra for konkurransekraften i Norge dersom dette gjennomføre i praksis, sier han.

Kommunikasjonssjef Atle Lessum sier Telenor mener de står på trygg rettslig grunn og ser frem til en avklaring, men sier at saken aktualiserer behovet for tydeligere retningslinjer.

Gigantiske nybegynnere

Brekke forteller at Telenor har manglet et mottagerapparat for gründere, men at de nå oppretter et felles kontaktpunkt, som skal sørge for skikkelig behandling og raske svar på om samarbeid er sannsynlig.

Han tror partnerskap med gründere blir stadig viktigere for suksess fremover, og ser for seg Telenors nettverk som en maskin der man kan plugge inn nye selskaper og blåse dem opp med tilgang til deres 170 millioner kunder globalt.

– Vil ta dette til et nytt nivå og bli bedre til å skape verdier med dere gründere, sier han fra scenen i Forskningsparken, under Oslo Innovation Week.

Men han er klar over at det er vanskelig å jobbe med en slik stor «elefant». Og selv om Telenor har profesjonelle advokater og erfaring med å tegne kompliserte avtaler med leverandører, har de mye å lære om partnerskap og gründere.

– Dere er vant til å ha kontroll?

– Ja, og ikke bare det. Vi er vant til å gjøre alt på egen hånd, og det går ikke lenger, sier Brekke.

Kan kvele de små

Daglig leder i Startuplab, Alex Woxen forteller at fruktbart samarbeid med gründere er en læringsprosess svært mange etablerte bedrifter går igjennom nå. Mange selskaper Startuplab møter har i utgangspunktet holdningen at de vil sikre seg en del av kaken hvis gründerne blir en stor suksess. Mange nyanserer dette når de får høre at deres eierskap kan gjøre gründerne mindre interessante for konkurrenter og finansmarkedet, forteller han.(Vilkår)

Moods of Norway-gründer i 2011: – Med blendende norsk natur og et rosa badekar kan det aldri gå feil
På det meste var Moods of Norway verdsatt til 540 millioner kroner. Så gikk de konkurs. I 2011 møtte DN gründerne bak det norske motehuset på en rosa båt for å snakke om suksessen. Les historien om klesmerket i lenken under.
03:26 Min
Publisert: