Denne uken ble det kjent at nettbutikken 123Levert.no, som har levert dagligvarer hjem til folk, er konkurs. Etter å ha tapt 21 millioner kroner de siste fire årene endte selskapet med å slå seg konkurs tirsdag.

Bare et par dager etter konkursåpningen melder en av selskapets konkurrenter, Handleriet.no, at det kjøper deler av 123Leverts konkursbo.

– 123Levert har vært sterke i vårt nedslagsfelt i Oslo, Asker og Bærum. Derfor er dette strategisk riktig for oss, sier kjøpmann Roy Snapa i Handleriet.no.

Hege Holding as var største eier i 123Levert, med en andel på 97 prosent. Selskapet er heleid av Hege Høili Frafjord, som er datteren til tidligere Europris-eier Terje Høili. Hun er også styremedlem i 123 Levert.

Få små aktører

Årsaken til at Handleriet kjøper deler av konkursboet er at selskapet ser det som en mulighet til å vokse raskere i områdene Oslo, Asker, Bærum og Drammen.

– Denne handelen vil føre til at vi kaprer ytterligere markedsandeler i tiden fremover, sier Snapa, som viser til at nettbutikken har merket økt vekst etter sommeren.

Kjøpmannen viser til at det er få mindre, uavhengige nettbutikker i dagligvarebransjen.

– Vi tror både markedet og kundene har godt av at det finnes flere aktører som jobber for bedre utvalg og kvalitet på maten som selges i Norge. Ingen er tjent med at det kun er tre aktører som styrer markedet, sier Snapa.

Han legger imidlertid ikke skjul på at det er en tøff konkurranse i bransjen.

– Når det kommer til konkurransen i markedet så føler vi oss som Asterix og Obelix mot romerne, de siste gallere, sier han.

Store underskudd tross høy omsetningsvekst

Lenge har det pågått en knallhard kamp om å vinne dagligvarekundenes gunst på nett, og til tross for at flere av butikkene har skyhøy omsetningsvekst, går de med underskudd.

123Leverts inntekter vokste med 164 prosent fra 2014 til 2015 og 40 prosent fra 2015 til 2016. Samtidig har underskuddene økt kraftig og etter å ha tapt 21 millioner kroner de siste fire årene slo selskapet seg konkurs.

– Nå var det kroken på døren. De har i likhet med de andre lignende matbutikkene drevet med underskudd hele tiden i påvente av å få opp kritisk masse av kunder, altså få nok kunder til at det blir lønnsomt. Men de kom ikke helt dit. De lykkes heller ikke med å finne investorer til å holde det gående, sa bostyrer Erik Bjørn, som er partner i Consilium advokatfirma, til DN denne uken.

Snapa frykter ikke at Handleriet skal lide samme skjebne som 123Levert. Han viser til at selskapet ikke er opptatt av volum på samme måte.

– Vi har valgt å konsentrere oss om et kjøpesterkt område i Oslo, Asker, Bærum og Drammen. Det betyr at vi har betydelig bedre kontroll på logistikk og vareflyt enn andre nettbutikker. Vi trenger rett og slett ikke like mange kunder for å tjene gode penger, sier Snapa.

Hinder for nyetableringer

Etter at utenlandske dagligvareaktører som Lidl og Ica forlot Norge, er det norske dagligvaremarkedet redusert til tre store aktører – Rema 1000, Coop og Norgesgruppen.

Tidligere i høst ble det kjent at næringsminister Monica Mæland (H) har bedt analyseselskapet Oslo Economics om å finne de viktigste hindrene for nyetableringer i bransjen.

Ifølge analyseselskapet er den viktigste hindringen kjedenes innkjøpskostnader. Betingelsene ved innkjøp varierer fra kjede til kjede, og leverandørene gir de største kjedene bedre betingelser.

Kjøpmann Snapa trekker frem at kjøpet av deler av 123Levert er en måte å demme opp for maktkonsentrasjonen i dagligvarebransjen. (Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:04
Publisert: