De norske elektronikkgigantene Elkjøp og Power melder om at årets Black Friday løftet seg til enda et nivå.

Elkjøp økte salget med 75 prosent i Norge, mens Power økte med 25 prosent sammenlignet med fjoråret.

Gårsdagen endte med et salg på 365 millioner for Elkjøp i Norge i år av en totalomsetning på 1,3 milliarder i Norden. Det er "all time high" i Elkjøp på en enkelt salgsdag.

– Dagen endte med en solid vekst på 75 prosent mot i fjor for oss i Norge. Vi er strålende fornøyd med dagen i går. Det er ingen tvil om at nordmenn elsker å handle elektronikk, sier Fredrik Tønnesen som er administrerende direktør for Elkjøp Norge i en pressemelding.

På Sørlandssenteret var det tilløp til kaos.

– Alle rapporter fra varehusene tilsier at det gikk rolig for seg, med fornøyde kunder som fikk de varene de ønsket seg, påpeker Tønnesen.

Powers nettside kollapset ved 12-tiden.

– Det har snart blitt en tradisjon det også. Vi var oppe igjen etter ca 20 minutter nedetid og da fungerte alt fint, sier Anders Nilsen som er sjef for Power i Norge.

Han forteller om medarbeidere som virkelig fikk kjørt seg.

Største handelsdag online

Før årets Black Friday var det ventet at den største veksten ville være på netthandel.

Dibs Payment Service, som håndterer ivaretar betalinger for 15.000 nettbutikker i Skandinavia.

– Den samlede veksten for netthandlen på Black Friday endte på + 29 prosent sammenlignet med 2016, og det er således ny rekord. I går var den største handelsdagen online i norsk historie, sier Johanna Tell som er direktør i Dibs Norge.

Har sittet på gjerdet og ventet

Kritikerne mener at deler av handelen blir utarmet med en heftig salgsperiode like før julehandelen og har kalt fenomenet en dødens spiral. Andre mener at Black Friday driver frem et uforsvarlig høyt forbruk.

Handelsekspert Reidar Mueller i VardeHartmark mener at mange forbrukere i år var godt forberedt:

– Mange har sittet på gjerdet og ventet, og planlagt å kjøpe sine julegaver nå.

Han påpeker at forbrukerne er i dag godt forberedte og vante med å tilpasse sine innkjøp til dager eller perioder hvor handelen eller enkeltaktører lokker med høye rabatterer. Så var også tilfelle nå.

– Black Friday, og etter hvert også Black Week, er blitt en etablert og attraktiv aktivitet og handledag for kundene hvor de kan kjøpe mange av sine julegaver med til dels høye rabatter.

Han viser til at mange butikker og kjeder sliter med økende varelagre og dårligere likviditet enn de historisk har vært vant med på samme tid etter en lengre periode med svake detaljhandelstall.(Vilkår)

Black Friday skapte lange køer og kaos på Sørlandssenteret utenfor Kristiansand. Flere hundre hadde møtt opp for å sikre seg billig elektronikk når Power åpnet dørene klokken 07.00 fredag morgen.
Black Friday skapte lange køer og kaos på Sørlandssenteret utenfor Kristiansand. Flere hundre hadde møtt opp for å sikre seg billig elektronikk når Power åpnet dørene klokken 07.00 fredag morgen. (Foto: Tomm Wilgaard Christiansen)