– Det var som å skru på en bryter i slutten av mars. Siden da har vi vedvart god vekst i alle kanaler, opplyser Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept.

Det familieeide selskapet er produsent og leverandør av barne- og sportsklær, og ble startet av Frank Mykjåland i 2006. Han er far til Tom Erik Mykjåland og fotballspiller Lene Mykjåland.

Tidligere har DN skrevet om det som har vært et kjempeløft i sportsbransjen, etter at den norske turtradisjonen har fått et kraftig oppsving de siste månedene.

Norwegian Concept er intet unntak, og har som aktør i både netthandelen og sportsbransjen hatt sterk vekst med klesmerket Twentyfour. Selskapet hadde i andre kvartal en 25 prosent omsetningsvekst sammenlignet med fjoråret, og Mykjåland påpeker at det ikke er etterspørselen i markedet som stopper veksten.

– Hadde vi hatt en høyere lagerbeholdning ville veksten vært mye større.

– Trenger en god høst- og vintersesong for å komme à jour

Veksten i sportsbransjen er sårt trengt etter turbulente måneder i vinter. I januar og februar hadde flere av sportskjedene og leverandørene smekkfulle lagre.

Varehandelekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark skriver til DN at det er bransjene med økt salgsvolum som er koronavinnere.

– Sportsbransjen ventes å forbli vinnere ut 2020, både volum- og marginmessig, skriver Mueller.

Han vektlegger usikkerheten rundt en ny oppblomstring av smittetilfeller og en fortsettelse av skjerpede reiserestriksjoner. Dette fører til at bransjer og segmenter vil fortsette den økte volumveksten ut 2020.

– Har sportsbransjen fått den opprydningen de trengte i vinter?

– Nei, de trenger en god høst- og vintersesong for å komme à jour. Det var en enorm oppbygging i varelagrene for bare seks til ni måneder siden, og realiseringsandelen fra siste deler av vintersesongen ble for lav totalt sett.

– Det som er positivt for bransjen er at prisene og bruttomarginene har økt som følge av mindre rabattering og mindre priskonkurranse. Det er bra for en hardt presset handelsnæring.

Fortsatt et betydelig potensial i Norge

Mykjåland forteller at det er en spennende tid i det norske markedet.

– Det virker som mange har etablert nye vaner, så vi er spent på kjøpsmønsteret fremover.

Han utelukker likevel ikke muligheten for at markedet i Norge kan være mettet til høsten, men påpeker at alle de fire årstidene krever ulike plagg og utstyr.

I 2021 planlegger Norwegian Concept å lansere Twentyfour utenfor Norden, og er spente på mottagelsen.

– Vi mener vi fortsatt har et betydelig potensial i Norge, men noe av bakgrunnen for eksport er vekst i tiden fremover.

Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg, opplyser om høye besøkstall både på nett og i fysiske butikker.
Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg, opplyser om høye besøkstall både på nett og i fysiske butikker. (Foto: Kjartan Bjelland)

Satser også utenfor Norge

Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg, skriver at de har sett en markant trafikkøkning både i nettbutikken og i Stormbergs fysiske butikker i sommer. I juni omsatte nettbutikken for 100 prosent mer enn fjoråret, og Ekberg tror veksten i bransjen fortsetter til høsten.

– Skoler og barnehager vil nok i økt grad fortsette å bruke naturen til klasserom, og norgesferie har gitt mersmak for mange.

Hittil har Stormberg holdt seg til salg av turklær og utstyr i Norden, og ser et stort potensial i Finland, med en kundegruppe de opplever er svært like nordmenn.

Leverandøren Active Brands har lenge prioritert satsing utenfor Norge. De står bak kleskolleksjonene til skistjernene Kari Traa, Therese Johaug og Bjørn Dæhlie, samt merkene Bula og Sweet Protection.

– Vår andel av salg utenfor Norge blir høyere enn 50 prosent i 2020. Det skyldes delvis en ventet vekst utenfor Norge, men også fordi det er ventet en nedgang i omsetning her hjemme, oppgir daglig leder Espen Krogstad.

Han tror og håper at høsten også kan bli bra, men utelukker ikke at kategoriene som har drevet omsetningen under koronaperioden kan få svakere salgstall i samme periode neste år.

Fikk forespørsel om kanselleringer

Mykjåland i Norwegian Concept opplyser at det umiddelbart etter nedstengningen i mars fortsatt var mye negativitet og usikkerhet.

– Vi fikk forespørsler om kanselleringer og utsatte leveringer fra de forhandlerne som er eksponert mot utenlandsturistene. Den første tiden ønsket man som forhandler å redusere lageret fremfor å supplere fra leverandører.

Etter kort tid merket de likevel økt trafikk på nettsiden Twentyfour.no, som er selskapets største merkevare.

– Med barn hjemme fra skole eller barnehage så har mange brukt nærområdene i mye større grad enn tidligere. For Twentyfour.no, som ønsker å inspirere til nettopp det å komme seg ut sammen, har dette slått veldig bra ut i perioden, skriver Mykjåland.

I kontrast til resten av sportsbransjen kan Norwegian Concept også se tilbake på flere år med solid vekst. I fjor omsatte de for 179 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på 27,2 millioner. I år venter de en omsetning på rundt 190 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.