– Ikeas suksess startet for 75 år siden ved at noen tenkte annerledes. I dag er vi 3200 medarbeidere som ved hjelp av kulturen og verdiene våre vil skape et nytt Ikea, står det i møbelkjedens årsberetning for 2018.

Netthandel og økt konkurranse har gjort at varehandelbransjen må tenke annerledes. Det er ingen hemmelighet at dette har ført til mange konkurser.

For de gule og blå varehusene til den svenske møbelkjeden Ikea går det imidlertid ikke så verst:

Resultat før skatt summerte seg til 116,7 millioner kroner, som var en kraftig økning fra minus 98,8 millioner kroner året før.

Inntektene gikk litt ned, og Ikea as omsatte for 7,8 milliarder kroner i 2018, like under åtte milliarder kroner året før.

Selv om fjorårets regnskap var langt hyggeligere enn i 2017, ligner det ikke på de tallene Ikea en gang hadde. Mellom 2003 og 2014 hadde de resultater før skatt på mellom 300 og 600 millioner kroner, hvor de fleste av årene ga de et resultat før skatt på i hvert fall en kvart milliard.

Skal skru sammen nytt Ikea på tre år: Slik er fremtidsstrategien

La ned satsing på «fysisk netthandel»

2017-underskudd skyldes ifølge møbelkjeden selv svakere norsk krone, færre besøkende i varehusene - samt at satsningen med utsalgssteder ikke fungerte som forventet.

I fjor måtte Ikea i Norge se seg nødt til å legge ned sin hybridløsning, såkalte «Service and Pick-up points», der man selv kunne plukke opp varer som man så skal hjem og skru sammen.

– Dette skulle være en kombinasjon for dem som ønsket netthandel, inspirasjon og planlegging, skriver Ikea i sin årsberetning for regnskapsåret 2018.

Slik gikk det derimot ikke.

– Beslutningen om nedlegging ble tatt etter en grundig evaluering som konkluderte med at konseptet hverken var lønnsomt eller fungerte etter hensikten overfor kundene våre, heter det videre.

Skal bygge et «nytt Ikea»

I årsberetningen er det lagt stor vekt på den varslede fremtidsomstillingen, som Ikeas engelske toppsjef i Norge snakket til DN om i fjor høst.

– Bakgrunnen for transformasjonen er alle endringene som skjer innen retail. Da må også vi transformere vår business, sa administrerende direktør Clare Rodgers i Ikea Norge da.

En del av denne omstillingen har stor oppmerksomhet rettet mot bærekraft. Møbelkjeden valgte for eksempel ikke å markere Black Friday, en tilbudsdag som går av stabelen siste helgen i november årlig, men oppfordret heller kunder til å ta godt vare på det de allerede har.

– Kampanjen, som vi kalte Strammedagen, var en stor suksess», heter det i årsberetningen.

Andre klimatiltak bedriften har satt seg er:

  • At bedriften blir 100 prosent sirkulær, for eksempel at alt skal være bærekraftig designet
  • En systue tilknyttet varehuset på Slependen i Bærum
  • Et program for å få oversikt over matsvinn knyttet til kafédriften i varehusene sin

Rettelse: I første versjon av denne saken stod det at alle Ikea-produkter på sikt skal kunne resirkuleres - riktig er at alle materialene skal produseres på bærekraftig vis. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.