For klesimperiet Varner-gruppen gikk alt fra vondt til verre da koronakrisen rammet Norge i midten av mars. Tidligere i sommer kunne DN fortelle at konsernet har tapt 350 millioner kroner på fire måneder.

På aksjemarkedet har det derimot gått bedre for de tre brødrene Joakim, Petter og Marius Varner. VJ Invest er navnet på Varner-familiens investeringsselskap som i 2019 hadde inntekter på 151 millioner kroner, og dermed slo tilbake fra tapet på drøye 20 millioner kroner i 2018.

Forvaltningssummen til det familieeide fondet er på nærmere én milliard. Mesteparten av pengene er plassert i aksjemarkedet. VJ Invest er også inne i obligasjoner, derivater og noen shortposisjoner.

Driftsresultatet ble på 138 millioner, mens resultat etter skatt ble på 144 millioner i 2019.

Tjente på Kid

I 2018 fortalte investeringsselskapets forvalter, Jan Henning Johannessen, at de skulle redusere eksponeringen i aksjer. Johannessen er også daglig leder i VJ Invest.

– Problemet med å selge alle aksjene nå er bare at det ofte er forbasket sterk utvikling kort tid før de store nedturene. Presis timing tror jeg er umulig uten mye flaks. For oss er derfor en gradvis risikoreduksjon over tid den valgte tilnærmingen, sa forvalteren for to år siden.

I det ferske årsregnskapet for 2019 står det at VJ Invest har foretatt en gradvis reduksjon i aksjemarkedet, men at de fortsatt har mest penger i aksjer.

VJ Invest opplyser også om at de hadde en god avkastning på følgende aksjer: TGS, AF-gruppen, Kid Interiør, Bank Norwegian, Kitron og Bakkafrost.

Avkastningen i selskapet var på 30 prosent, og dermed slo brødrene Oslo Børs som steg 19 prosent i fjor.

– Kontantandelen i 2019 var forholdsvis høy. Bruk av hedginginstrumenter dempet resultatet i 2019 kraftig, men ga også videre nedsidebeskyttelse inn i 2020. Selskapet vil ta en relativt forsiktig tilnærming til markedet også fremover, men vil være på utsikt etter kjøpsmuligheter i neste nedtur, skriver selskapet i årsberetningen.

Mistet 350 millioner

Klesindustrien fikk seg et kraftig slag i første halvdel av 2020 grunnet den historiske pandemien. Det fikk Varners butikker merke.

– 25 prosent omsetningsnedgang i perioden mars-juni er noe bedre enn prognosen vi satt med i slutten av mars. Likevel er situasjonen svært krevende for oss og vi jobber offensivt med å øke omsetning og fortsetter med kostnadskutt, opplyste kommunikasjonssjef Julie Eckhardt i Varner, som er eid av Varner-familien i juli.

De store tapene har gjort at delagt ned Days Like This og Wow som egne kjeder.

– Vi gjør fortløpende vurderinger av alle butikkene våre, og det er flere forhold som spiller inn, blant annet forhandlingene med utleierne, sa Eckhardt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.