Langs Bogstadveien og Hegdehaugsveien i Oslo har Varner-Gruppen ti butikker fordelt på 800 meter.

Nå er Varner og tekstilkjedene blant dem som er hardest rammet av retail-raset som preger handelsnæringen.

Med unntak av Til henne-gruppen som i flere år har vært preget av restrukturering, er det fire kjeder i Varner-Gruppen som har det største prosentvise fallet, ifølge en fersk rapport fra bransjeorganisasjonen Virke.

– Store deler av bransjen står stille eller går tilbake, sier bransjedirektør Bror William Stende for faghandel, mote og fritid i Virke.

Gledet seg veldig til denne skoen – helt til han fant ut hvor lang tid det tok å designe klossen
- Men jeg kjøpte den, jeg.
02:34
Publisert:

Omsetningen i landets klesbutikker falt over 900 millioner kroner, tilsvarende 2,9 prosent, til 30,9 milliarder kroner.

Heller ikke de store slipper unna. Fire av seks kjeder med milliardomsetning falt i fjor, deriblant HM og Lindex.

I kroner og øre var det likevel Varner-kjeden Cubus som kom dårligst ut i fjor, med en salgssvikt på 200 millioner kroner.

Konkursbølge, svake marginer og knallhard konkurranse fra nettaktører: Digitaliseringsminister Nikolai Astrup er bekymret over nedturen som herjer norsk detaljhandel.

– Deler av næringen sliter og må omstille seg. Mange virksomheter har et betydelig forbedringspotensial, men det er også viktig å huske at omstillingen også representerer store muligheter, sier Astrup til DN.

– Vil det komme flere kjedekonkurser?

– Det er nok sånn at de har valget: Enten må de omstille seg, eller så tar andre plassen. Det er viktig at konseptene er tilpasset en ny hverdag. Butikkene får en annen funksjon enn de hadde før, svarer digitaliseringsministeren.

Kjedene overtok Bogstadveien

I Bogstadveien er ikke folk i shoppingsmodus i lunsjtid denne mandagen. I de fleste butikkene bruker personalet tiden til å rydde i hyllene.

I en av Norges store shoppinggater er det bare et par hundre meter mellom butikkene til kjedene Carlings og BikBok, som begge er eide av Varner.

Marianne Skovli Aamodt (60) er innom Cubus, som har vært eid av Varner-familien i 34 år.

– Jeg bruker ikke så mye penger på klær, men jeg bruker mye penger på treningsklær, sier den mangeårige koreografen.

Hun har bodd i nærheten av Bogstadveien i en årrekke og har fulgt med på hvordan kjedene har tatt lokale for lokale.

– Jeg synes det er trist at det er blitt så mange kjeder. Tidligere kunne jeg gå nedover gaten, banke på vinduene og hilse på dem som jobbet der. Nå er det ikke lenger på samme måte.

En vei – nedover

I fjor gikk antallet klesbutikker i de største kjedene ned med 23 butikker i oversikten fra Virke som innbefatter to tredjedeler av bransjen. Bror William Stende tror dette tallet skal enda lavere.

– Jeg tror mange butikker vil bli lagt ned eller gå konkurs, spesielt av de frittstående, sier Stende som peker på at butikktallet så langt har steget så lenge han kan huske.

Bransjedirektøren mener at mange kjeder nå blir tvunget til å ta grep.

Langs Bogstadveien og Hegdehaugsveien har Varner-gruppen ti butikker fordelt på 800 meter.
Langs Bogstadveien og Hegdehaugsveien har Varner-gruppen ti butikker fordelt på 800 meter. (Foto: Elin Høyland)

– Mange snur og vender på konseptene sine og jobber for å bli mer digitale. Det er ikke rom for butikker som går med underskudd lenger, for nå er det få som tror at det skal gå bedre fremover. Derfor går mange under.

Den private equity-eide kjeden PM mote gikk nylig konkurs. Og for bare en måned siden kom meldingen om at Varner legger ned den tapstyngede kjeden Days like this. I løpet av det kommende året blir kjedens 51 butikker nedlagt og rundt 300 ansatte blir berørt.

I forsøk på en snuoperasjon ble kjeden omdøpt fra Vivikes til Days like this i et forsøk på å snu utviklingen, men redningsforsøket mislyktes.

– Tallenes tale er klar, det er ikke grunnlag for videre drift, uttalte CFO i Varner, Øyvind Bustnes.

Varner besvarte ikke DNs henvendelser før deadline mandag ettermiddag.

Lekker til Zalando og Boozt

Nå mener Stende i Virke at det er flere nye forbrukervaner som treffer bransjen samtidig. Stende tror også at kjøp av tjenester som reising og restaurantbesøk til kroppspleie nå går utover omsetningen til varehandelen.

– Folk bruker pengene på en annen måte. Vi bruker mer penger på opplevelser, som restaurantbesøk og reiser. Weekendturene brukes til shopping og vi legger igjen mye penger i utenlandske fysiske butikker. Samtidig har utenlandske nettbutikker som Zalando og Boozt blitt kjempestore på klær og sko.

DN har de siste ukene også omtalt hvordan nye norske nisjebutikker som Get inspired og flere kjeder innen sport og fritid nå opplever en skyhøy vekst.

Blir tatt på sengen

Bare dagligvare, bensinstasjoner og bilbutikker har høyere totalomsetning enn klesbransjen.

Digitaliseringsminister Astrup viser til at handelsnæringen, med 380.000 ansatte, er den største sysselsetteren i privat næringsliv og fungerer som en inngangsport til arbeidslivet for mange unge.

På tampen av fjoråret la regjeringen frem en stortingsmelding om handelsnæringen som skal til behandling rett før påske.

Astrup frykter norske bedrifter vil tape konkurransen mot internasjonale aktører hvis de ikke klarer å digitalisere seg.

– Digitalisering har allerede stor, og kommer til å få en enda større, betydning for handelsnæringen. Sett fra mitt ståsted er det de virksomhetene som ser verdien av digitale verktøy som kommer til å lykkes best fremover.

Han mener ikke bare utenlandske nettbutikker kan lastes for utviklingen vi nå ser.

– Jeg tenker ikke bare på konkurransen fra utenlandske nettbutikker, men hvordan man bruker digitalisering for å optimalisere sin egen virksomhet og dermed ha større sjanse for å overleve. De store har muskler til å investere i egne IT-utviklere som kan lage nye konsepter og som har et profesjonelt forhold til kundedata.

H&M merker færre i butikkene

Hennes & Mauritz, H&M, er den største kleskjeden i Norge med 4,2 milliarder i omsetning. I fjor falt salget med 34 millioner kroner selv med to flere butikker.

H&M bekrefter at trafikken i butikkene går ned generelt, men at skiftet til andre kanaler åpner muligheter.

– Den globale moteindustrien faller ikke, men den går gjennom store endringer. Digitaliseringen driver en endring i kundenes handlemønster og fører til høyere forventninger til hele handleopplevelsen. Vi jobber med de nye forventningene ved å investere i sortimentet og i digitale løsninger, svarer Dirk Roennefahrt som er toppsjef for H&M i Norge i en epost.

Han påpeker at H&M fortsatt tar markedsandeler i Norge.

– Hvilke vurderinger gjør dere av antallet fysiske butikker?

– Det er del av vår daglige drift å sørge for at vi alltid har den beste plasseringen og en god kundebase, og det å åpne og stenge butikker er en del av arbeidet med å optimalisere butikkporteføljen vår. Vi er alltid på utkikk etter spennende og attraktive lokasjoner, og i 2018 har vi blant annet åpnet en fantastisk ny flaggskipsbutikk i Oslo. Samtidig ligger mange av investeringene våre nå i digital- og multikanalsatsninger.

Pause på Valkyrien Plass

Oppe ved Valkyrien plass i Bogstadveien står noen lokaler tomme, mens vinduene er dekket til med sponplater. Her tar gravemaskinene nå for seg i gategrunnen.

Marianne Skovli Aamodt mener at de store kjedebutikkene til Zara og H&M har forflyttet kundestrømmen nedover gaten. Hun tror også at mange av kundene har reflektert over den enorme veksten kjedene har hatt i en årrekke.

– Trenden er mer at man bruker de klærne man har uten å kjøpe nytt hele tiden. Folk har nok også gjort seg noen tanker om arbeidskraften som ligger bak, men det har også gjort at vi får klærne billigere, sier Marianne Skovli Aamodt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Etter 54 år kunne Karl Lagerfeld fremdeles gjenskape i detalj hva han hadde på seg første dag
Se motehusets hyllest til moteikonet.
01:41
Publisert: