– Det stemmer at Cubus legger ned virksomheten i Polen etter flere år med negativt driftsresultat, bekrefter pressekontakt Julie Bragli Eckhardt i Varner overfor Dagens Næringsliv.

Flere polske medier, blant annet tvn24bis.pl, melder at motebutikkjeden Cubus er slått konkurs i Polen.

Selskapet åpnet sine første butikker i Polen i 1996 og hadde inntil nylig 17 butikker i landet med totalt 146 ansatte.

Eckhardt opplyser at den siste butikken ble avviklet for to uker siden.

– Hvorfor har ikke Cubus lykkes i Polen de siste årene?

– Dette er et resultat av den stadig tøffere konkurransen i motebutikkbransjen, sier Eckhardt.

Hun forteller at Cubus har tapt nærmere 33 millioner zloty på to år (2017 og 2018), noe som tilsvarer omtrent 77 millioner norske kroner.

3. september i år erklærte polsk rett Cubus Polska konkurs, ifølge polske medier. Men kjeden skal ha slitt med lønnsomheten lenge og begrenset antall butikker over flere år. På slutten var det bare én Cubus-butikk igjen i Warszawa, mens det var fire butikker i byen for noen år siden, skriver Business Insider.

Flere kleskjeder sliter

Det er ikke bare Cubus som har slitt på det polske markedet: Også motebutikk-kjeden New Look har gått konkurs.

Flere kleskjeder er i fritt fall, og blant de verst rammede av retail-raset som preget handelsnæringen er nettopp Varner-Gruppen med fire av fem kjeder på listen over dem som faller mest, skrev DN i februar i år.

Konkurransen har hardnet til etter at nye aktører har etablert seg på markedet og klesgiganten kjemper for å overleve netthandelen.

Listen over butikkjeder som har gått konkurs det siste året, er lang. Analytikere tror flere butikker vil legges ned innen året er omme. Svake marginer og knallhard konkurranse på grunn av overetableringer har lammet store deler av detaljhandelen, som sysselsetter 380.000 ansatte.

«Tenner et lys for Cubus»

Marius Varner la overfor DN tidligere i år ikke skjul på at den økende konkurransen fra internasjonale nettaktører påvirker hele bransjen i negativ retning.

– Dette inkluderer selvsagt alle våre konsepter, men i størst grad dem som er mest rettet mot yngre målgrupper, skrev han i en epost til DN.

Professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, sa til DN i samme artikkel at han mener Cubus er i hardest vær. Landets nest største butikk-kjede scorer for annet år på rad dårligst av alle kleskjedene på NHHs innovasjonsindeks.

– Vi tenner et lys for Cubus. Kjeden ligger lavt både når det gjelder kundetilfredshet og innovasjon, sa Andreassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Advokat Knut Ro: Dette er definisjonen på en konkurs
03:20
Publisert: