Caia lager make up-produkter som selges direkte til kundene gjennom selskapets nettbutikk. De er godt etablert i Sverige og plukker markedsandeler i Norge og Finland.

I løpet av de fem neste årene vil Verdane investere flere hundre millioner i nettbutikken.

– Utviklingen til Caia er utrolig spennende. Produktene blir laget på de samme fabrikkene som prestisjemerkene, sier Bjarne Lie som er managing partner i oppkjøpsfondet Verdane.

Utfordrer velkjente merker

Caia blir definert som ett av mange nye såkalte «indie brands» i betydningen uavhengige merkevarer som utfordrer de tradisjonelle merkene gjennom direktesalg fra egen nettbutikk.

– Vi forventer å se en bedre marginutvikling blant merkene som selger direkte til konsumentene, fordi det er ikke noen fordyrende mellomledd som spiser av marginene.

De nye uavhengige merkene skiller seg ikke bare ut med direktesalg på nett til forbruker, men også fordi forretningsideen ble unnfanget som et rendyrket nettkonsept (digital native vertical brands – DNVB).

Markedsføringen og kontakten med kundene skjer gjennom sosiale medier som Youtube og Instagram. I tillegg hyres bloggere til å løfte frem produktene.

– Fordelen, sammenlignet med tradisjonelle merker, er at kundene blir delaktige i produktutviklingen og får en nærhet til merkevaren, sier Eline Stokstad Fjell som er investment professional i Verdane.

Huda Beauty og Kylie Cosmetics er eksempler på «indie brands» som nå utfordrer tradisjonelle merker som Estée Lauder, Loreal og Dior.

– Dette er en global trend. Ikke fordi folk blir mindre merkevarebevisste, men fordi folk er lei brede og gammeldagse merker som kommuniserer gammeldags, sier Lie.

I fjor solgte butikken for 55 millioner svenske kroner og fikk et overskudd på 5,6 millioner. I år ser omsetningen ut til å doble seg.

Bruker bloggere

Merket ble etablert i 2018 av mote- og skjønnhetspersonligheten Bianca Ingrosso, som er mest kjent fra blant annet tv-serien «Wahlgrens Värld») samt kosmetikkveteranene Mikael Snabb og Jesper Matsch.

– Nå er det på tide å ta steget ut i en større verden lenger sør i Europa. Verdane har stor kunnskap om e-handel og internasjonalisering av selskaper etter oppkjøp i selskaper som Desenio og Mathem. Nå kan vi vokse raskere enn om vi hadde stått på egne ben, sier administrerende direktør og medgründer Mikael Snabb.

Caia følger nå i samme spor som det svenske gründerselskapet Desenio som selger postere og kunstplakater.

Snabb har vært i kosmetikkbransjen siden 2002 og har bygget flere merkevarer. De siste årene har marginene til butikkleddet økt til opp mot 57 prosent. Derfor mener han det er enklere å utvikle produkter for direktesalg.

– Ved å kjøpe direkte fra fabrikk får man bedre kvalitet og kan holde prisene nede.

Ofte tar det halvannet år å fremstille et ferdig produkt. Nå er målet å utvide sortimentet.

Samler nettbutikker

Verdane har de siste årene kjøpt seg opp i en rekke hurtigvoksende nettbutikker.

I fjor vår skrev DN at Verdane kjøpte seg opp i Canica eCom. Blant butikkene som fantes i Stein Erik Hagens netthandelsportefølje var nettapoteket Farmasiet.no (tidligere Komplett apotek), kosmetikkbutikken Blush, Norsk bildelsenter og interiørbutikken Sixbondstreet.

Verdane har også gått inn i teknologidrevede selskaper som EasyPark, MatHem og momox, samt de norske selskapene Conexus, Confirmit, Lingit, Mustad, Penetrace, Talentech og Zisson.

Sammen med administrerende direktør i Desenio, Fredrik Palm, får Verdane nå kontrollen over Icons Beauty som står bak kosmetikknettbutikken Caia.

Etter at Caia allierte seg med blogger Eveline Karlsen står det norske markedet for over 25 prosent av salget, mens det i fjor utgjorde ni prosent

I Norge har markedet vært under press de siste par årene. Vita gikk konkurs, mens den danske kjeden Normal utfordret dagligvarekjedene på hygieneprodukter. Veksten til Kicks har også stagnert. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.