Klokken 15 onsdag var siste sjanse over til å gjøre innkjøpene på Vinmonopolet før helligdagene.
Og denne onsdagen gikk det virkelig unna i flaskehyllene – bare mellom klokken 12 og 13 ble det solgt like mange liter som på en god ukedag.
– Da forsvant det 132.178 liter fra hyllene. Det er en god tirsdag klemt inn på én time, sier Jens Nordahl, som er kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet.
Påsken er alltid selskapets første salgstopp, der de vanligvis går opp fra salg på 1,4 millioner liter på én uke til rundt to millioner liter de to siste ukene før påske.
Totalsalget for årets påske er omtrent likt som fjorårets, der de i løpet av de siste ni dagene før påske har solgt 3.694.196 liter – som er en økning på 33.549 liter fra 2018.
– Det som er spesielt er at denne onsdagen var en uvanlig god påskeonsdag. Det som også er overraskende er trenden mot at folk handler i siste liten, sier Nordahl.
Klør seg i hodet
Akkurat hvorfor så mange velger å starte påskehandelen rett oppunder stenging, er ennå usikkert for selskapet.
– Vi klør oss litt i hodet. En årsak kan være at folk er mindre stresset og ikke er så redde for kø, sier Nordahl, og legger til at de så den samme trenden ved fjorårets jul.
Forrige uke så selskapet en nedgang på 30.000 liter, mens det denne uken ble en oppgang på 62.000 liter.
– Folk handler omtrent det samme på literen, men all veksten kom på én dag, som var i dag. Dette er overraskende, sier Nordahl.
I fjor var første gang Vinmonopolet holdt åpent påskeaften, noe som førte til historiske salgstall, der 323.000 forsvant fra butikkhyllene på én dag. Likevel påpeker Nordahl at onsdagen før påske tradisjonelt sett er den mest travle.
– Over hele landet er det nesten juletrøkk i salget. Det er ikke mange dager i året vi selger over 100.000 liter i timen, sier Nordahl.
Rødvin mindre populært
Tradisjonelt sett har rødvin på pappkartong vært en sikker påskevinner – men i år har både rødvin og brennevin fallende popularitet.
– Selv om det fortsatt selges mest av rødvin, ser vi en økning i folks interesse for hvitvin, musserende, rosé, øl og mer leskende alternativer, sier Nordahl.
Totalt ble det i år solgt 192.431 liter mindre rødvin sammenlignet med de ni første dagene før påsken i fjor.
Whisky, akevitt og annen brennevin har det også gått mindre av.
Derimot har det blitt solgt 102.520 liter mer hvitvin enn i fjor. Det er også en markant økning i salget av musserende- og rosévin, i tillegg til øl, sider og alkoholfritt.
– Styrken i denne trenden er overraskende, og vi ser at folk i økende og akselererende grad bytter ut rødvin med hvitvin. Dette er nytt for oss, sier Nordahl.
I tillegg påpeker han vær og temperaturer påvirker folks alkoholvalg.
I år kommer påsken sent, og det varme været spesielt i Oslo, Akershus og Sørlandet gjør at folk vil ha friskere drikke, sier han.
Selv om alkoholfri drikke kun utgjør rundt 1,5 prosent av totalsalget er dette er kategori som er i stor vekst, som også har vært populær i påsken, der det ble solgt 2304 liter mer enn i fjor.
– Vi ser at dette er en underliggende trend, og denne kategorien vokser fortere enn mange andre. Det inneholder også mange leskende alternativer som tydeligvis er populært denne påsken, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.