Kjøpesentrene opplever et rush gjennom hele Black Friday-uken. Kjøpesentereiere som Olav Thon-konsernet er blant dem som har høyest fortjeneste når betalingsterminalene går varme.

For mens butikkene må fire på egne marginer når de selger ut varer på tilbud Black Friday, kan kjøpesentrene dra inn leie som ofte er omsetningsbasert. Dermed kan sentrenes leieinntekter skyte i været i ekstreme salgsperioder.

Ole-Christian Hallerud, som er konserndirektør for eiendom Thon Eiendom, bekrefter at deler av leien ofte er omsetningsbasert. Det børsnoterte selskapet er Norges største kjøpesentereier.

– Black Friday-uken er en vanvittig god uke i likhet med julehandelen, sier Hallerud.

I fjor toppet Black Friday listen over de beste salgsdagene på Thons kjøpesentre. Denne novemberdagen overgikk toppdagen i julehandelen, 22. desember, med ti prosent.

– Gjør dere bedre butikk på Black Friday enn butikkene selv gjør?

– Isolert sett er det et riktig resonnement, men vi lever av at butikkene tjener penger over tid. Vi tar ikke initiativ til å presse butikkene slik at de ikke tjener penger på varene de selger.

Delt i handelsstanden

Bror Stende, som er direktør for faghandel i Virke, konstaterer at kjøpesentrene har trykket handledagen til sitt bryst. Han mener kjøpesentrene markedsfører Black Friday i større grad enn butikker utenfor kjøpesentre.

Butikkdriverne er delt i synet på Black Friday-fenomenet, ifølge Stende.

– Noen er veldig glade i Black Friday fordi det booster omsetningen, mens andre må selge rabatterte varer de ellers kunne fått full pris for. Noen synes det er problematisk.

Bror Stende, som er direktør for faghandel i Virke, mener mange av de frittstående butikkene ikke har særlig mye igjen for Black Friday-bølgen.
Bror Stende, som er direktør for faghandel i Virke, mener mange av de frittstående butikkene ikke har særlig mye igjen for Black Friday-bølgen. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Virke anslår at årets Black Friday vil overgå fjoråret og at nordmenn i år vil handle for 3,4 milliarder kroner. Halvparten av denne omsetningen er julehandel som fremskyndes. Dermed går mange butikker glipp av viktig inntjening når varene forsvinner ut til reduserte priser.

– Mange av de frittstående butikkene synes Black Friday er en uting, men de kan ikke la være å bli med.

I kjøpesentrene er det vanlig at senterledelsen koordinerer aktiviteter som Black Friday.

– Det er butikkene som velger ut hvilke varer som skal på tilbud. Alle kjøpesentrene vil at butikkene skal ha noe å tilby.

Polarisering mellom små og store

Handelsekspert Reidar Mueller mener det skjer en stor polarisering mellom de sterkeste og svakeste innen norsk handel.

– Polariseringen innenfor detaljhandelen forsterkes ytterligere, ikke bare ved at de store blir større, mer aggressive og tar ut stadig større andeler effektiviseringsgevinster, men de tilpasser også sine priser og marginer til en ny og tøffere konkurransearena. De har størrelse, ryggrad og forhandlingsmakt til å få deler av dette finansiert av andre, noe de små ikke har, påpeker Mueller.

Han viser til oppdaterte tall for detaljhandel for 2016 som viser at 5 prosent av virksomhetene stod for drøyt 80 prosent av bransjens samlede driftsresultat, mens halvparten av virksomhetene delte på fem prosent av driftsresultatet i 2016. Situasjonen til de små butikkene er forverret siden 2012.

Halvparten vil shoppe

I en undersøkelse foretatt av YouGov på på oppdrag fra Dibs Payment Services, en del av Nets, svarer halvparten av 1000 spurte norske forbrukerne at de har planer om å handle på Black Friday.

I fjor var det nettbutikkene som hadde den høyeste veksten på Black Friday.

– Vi har nå i flere år på rad sett en økende interesse for tilbudene både på nett og fysiske butikker, men det er spesielt netthandel som har tatt fart. I 2016 kunne vi måle 48 prosent vekst på netthandel, der det historisk har vært de fysiske butikkene som har lokket forbrukere på Black Friday, sier Johana Tell som er direktør i Dibs Norge.

Hun ser ikke bort fra at Black Friday blir årets største handelsdag.

Blant dem som har planer om å shoppe Black Friday har 36 prosent planer om å handle utelukkende på nett, 30 prosent i fysisk butikk, mens 29 prosent vil handle på nett og i fysisk butikk, ifølge undersøkelsen.(Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:04
Publisert: