Den nettbaserte baderomsinnredning-forretningen VVSkupp.no selges til svenske Bygghemma Group for mellom 50 og 100 millioner kroner, ifølge Finansavisen, som har gjort sine egne prisanslag.
Det svenske selskapet, som kontrolleres av det norske oppkjøpsfond-selskapet FSN Capital, kjøper 95 prosent av eierselskapet Designkupp AS. Morselskapet er eid av daglig leder og VVSkupp-gründer Håkon Tegneby, som beholder de siste fem prosentene.
– Vi har hatt flere besøk på døren i forhold til aktører som har ønsket å kjøpe oss, men det har ikke vært riktig i forhold til flere ting. Med Bygghemma Group har kjemi og filosofi stemt fra første stund, så dette er rett partner å selge til, og ikke minst samarbeide med videre, sier Tegneby til VVSforum.no.
Norden neste
Tegneby, som er tidligere eggbonde og som startet VVSkupp under et oppussingsprosjekt i frustrasjon over høye baderomspriser, fortsetter som daglig leder i minst tre år, ifølge Finansavisen.
Bygghemma har planer om å ekspandere VVSkupp-konseptet innen Norden.
- Med oppkjøpet av VVSkupp styrker vi Bygghemmas ledende posisjon i Norge betraktelig. VVSkupp er størst på nett innen sitt segment og kommer til å styrke Bygghemmas ekspertise og lederskap i Norge. Vi er svært glade for at VVSkupp og deres kompetente ledelse blir en del av Bygghemma, sier Bygghemma-sjef Mikael Olander i en pressemelding.
Vekstsuksess
VVSkupp-eier Designkupp AS omsatte for nær 100 millioner kroner i 2018, og hadde en margin på 3-4 prosent, ifølge meldingen.
Selskapets omsetning har vokst jevnt og trutt og steg fra rundt 60 millioner kroner i 2013 til nær 90 millioner kroner i 2017, ifølge offentlige regnskapstall.
Driftsresultatet har over samme periode vokst fra 0,4 millioner kroner til rundt 3,5 millioner kroner i 2017.
Bygghemma er kontrollert av det norske oppkjøpsfondet FSN Capital og er notert på Stockholmsbørsens Nasdaq Mid Cap, der byggevarekonsernet verdsettes til rundt 4,2 milliarder svenske kroner.
Bygghemma opererer innen hjemmeinnredning og selvbyggingskonsepter. Selskapet eier blant annet også nettbutikkene Bygghjemme, Chilli, Trademax og Furniturebox.
Bygghemma økte salgsinntektene med over 25 prosent til rundt fem milliarder svenske kroner i 2018 fra året før, med en organisk vekst på nær 14 prosent, ifølge en pressemelding torsdag. Driftsresultatet (Ebit) var på rundt 87 millioner svenske kroner(92). Rent driftsresultat (Ebita), justert for blant annet oppkjøpskostnader, var på 203 millioner svenske kroner (197) i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.