Midt i finansdistriktet på nedre Manhattan er trengselen større på utsiden enn inne i butikken. Utenfor står kundene og nistirrer på smarttelefonene sine.

Her i kjøpesenterkomplekset like ved World Trade Center åpnet Amazon Go nylig sin første butikk i New York. E-handelsgiganten har satt seg som mål å revolusjonere fysisk handel.

I Amazon Go butikken går man kun gjennom en port for å betale. Kassen er borte.
I Amazon Go butikken går man kun gjennom en port for å betale. Kassen er borte. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Spesielt på ett punkt skiller Amazon-butikken seg ut fra andre butikker. Kassen er helt borte.

Kundene identifiserer seg med en app på vei inn i butikken. Herfra er det bare å plukke varer og spasere ut igjen gjennom slusen uten noe kassakø. Betalingen skjer automatisk ved hjelp av kredittkortet som er lagt inn i appen.

– Alt du gjør er å skanne koden for å komme inn i butikken og så går du bare ut igjen, forklarer betjeningen.

Sensorer i taket som ser alt du tar i AmazonGo butikken i Manhattans finansdistrikt.
Sensorer i taket som ser alt du tar i AmazonGo butikken i Manhattans finansdistrikt. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Under taket i butikken er det en lang rekke med sensorer som registrerer hver bevegelse.

Når femåringen i butikken plukker ulike typer godteri og legger tilbake, er det bare den som til slutt tas med ut av butikken som registreres.

– Det er en algoritme som styrer, forklarer betjeningen.

I lunsjtiden er det stri strøm av kunder gjennom butikken uten at det oppstår kø. Utvalget av lunsjmat og mat i farta gjør Amazon Go til en mellomting mellom en dagligvarebutikk og en kiosk.

Lisa Jakob jobber som verdipapir-trader i Royal Bank of Canada (RBC). Hun savner ikke den tradisjonelle kassen når hun handler lunsjmat.

– Dette bidrar til å kutte tiden i butikken. De sender deg til og med en melding som viser hvor lenge du har vært inne i butikken. Jeg var inne i 30 sekunder.

Walmart slår tilbake

På Long Island, en times kjøretur fra Manhattan, ligger Walmarts nye Intelligent Retail Lab.

Sensorer og kameraer i taket hos Walmart i Levittown.
Sensorer og kameraer i taket hos Walmart i Levittown. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Butikken i Levittown er vel innarbeidet i lokalmiljøet, men i de siste månedene har noe skjedd uten at mange av kundene helt skjønner nøyaktig hva.

Den er den blitt spekket med ny teknologi. Mest iøynefallende er den gigantiske serverparken som er synlig gjennom sotede vinduer i enden av butikken. Men også her er butikken belagt med et nett av 1500 kamerasensorer over hyllene og 50 mil med kabler.

Store mengder innsamlede data håndteres av denne serverparken Walmarts testbutikk.
Store mengder innsamlede data håndteres av denne serverparken Walmarts testbutikk. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Sensorene fanger opp den minste bevegelse i butikken, for å avdekke hva som blir tatt i hyllene og hvordan kundene vil shoppe i fremtiden.

– En dag merket jeg at noe hadde skjedd. Det var strengt tatt ikke jeg som merket det. Det var min mann som er veldig teknologiinteressert som merket at det var noe nytt, sier Sammie Barea.

Walmarts nye Intelligent Retail Lab i utkanten av New York skal ta dagligvaregigantens bruk av kunstig intelligens til et nytt nivå.
Walmarts nye Intelligent Retail Lab i utkanten av New York skal ta dagligvaregigantens bruk av kunstig intelligens til et nytt nivå. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Butikken skal være et utstillingsvindu for bruk av kunstig intelligens, men meningene er delte om hvor revolusjonerende laben er. Noen mener at Walmart spiser Amazon Go til lunsj, mens andre kritikere har karakterisert laben som en sakte båt pyntet opp som en speedbåt. Og som et nytt trinn av innovasjon på toppen av en utdatert forretningsmodell.

For kundene fremstår det som en ganske vanlig Walmart-butikk.

– De kan holde et øye med hva vi ser på og hva vi vil ha, sier Barea.

Fra 10 til 3000 Amazon-butikker

Så langt finnes det bare ti butikker i konseptet Amazon Go, mens Walmart har 4800 utsalgssteder i USA. Amazon har en ambisjon om at antallet skal opp i 3000 butikker i hele USA.

Butikkene vekker internasjonal oppmerksomhet.

Franske Stephanie Buret-Cruiziat er en av dem som står nysgjerrig på utsiden av Amazon Go og følger med på kundestrømmen som bukter seg gjennom lokalet på størrelse med en Brustad-bu. Hun har vært leder for e-handel hos den franske dagligvaregiganten Monoprix, men er nå selvstendig konsulent i New York.

– Teknologien er strålende. Man slipper å bekymre seg for betalingen, sier hun oppglødd.

Hun tror Amazon har et stort forsprang, men antar at andre vil følge etter.

Stephanie Buret-Cruiziat utenfor AmazonGo butikken nede i Manhattans finansdistrikt.
Stephanie Buret-Cruiziat utenfor AmazonGo butikken nede i Manhattans finansdistrikt. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

– Jeg tror dette blir vanligere. Folk ser på klokken og vil ikke stå i kø.

Hun tror ikke supermarkeder med et stort utvalg av forskjellige typer varer ville vært et like enkelt testprosjekt.

– Du ser på alderen hvem de ønsker å treffe. Dette er ikke den samme målgruppen som hos Walmart. Nye generasjoner er åpne for teknologien og de ønsker ikke å kjøre til butikken. De vil ha det effektiv og enkelt.

DNs team forsøker selv å logge seg inn og teste ut butikken. Det satte tålmodigheten på prøve.

Test en: Nedlasting og registrering

Nedlastingen tar tid og registreringen går enda tråere. For hvert steg hvor Amazon fisker opplysninger om deg, må man ett tilbake. Når adressen til kredittkortet må legges inn for andre gang, er det et øyeblikk der man savner den gamle kassakøen.

Førsteinntrykket var at appen fungerte dårlig, men trolig var det et overbelastet 4G-nett rundt World Trade Center som er årsaken.

– Ja, det er mange som er inne nå, sier betjeningen en av de mange som står på utsiden for å registrere seg.

Etter 20 minutter med prøving og feiling, er man endelig klar til å handle med den oransje appen. Da går prøvelsen over til fascinasjon.

Test to: Butikken

Porten åpner seg straks HR-koden er lagt på glassplaten.

Til tross for mye folk i butikken, er det grei gli. Men man ikke unngå å feste blikket på sensorene i taket. Må man betale for en vare man legger tilbake eller oppfatter teknologien enhver bevegelse?

Test tre: Betalingen

Idet man går ut porten igjen, føler man seg litt som en butikktyv. Når kvitteringen kommer noen minutter senere, kommer fasiten. Den riktige tyggisen er registrert og hver cent på kvitteringen stemmer.

Kan treffe kundene bedre

Pål Ødegaard, som er leder for strategi i konsulentselskapet Accenture, påpeker at kjedene må kunne håndtere en kritisk masse av varer før de kjører på med kassaløse butikker.

– Jeg tror det tar en god stund før den teknologien som Amazon Go bruker blir utslagsgivende i konkurransen her til lands, sier Ødegaard.

– Kan kunstig intelligens bli redningen innen handel?

– Erfaringene fra dem som evner å bruke kunstig intelligens viser at det kan bli veldig viktig, spesielt for å få optimert varelager og få samsvar mellom beholdningen i butikk og på lager. Det handler om å forutse hva kundene vil ha og hva som blir solgt. Det vil dra ned kostnadene.

Han viser til den tyske kleskjeden Otto som mener at de med 90 prosent sannsynlighet kan forutsi hva som selges den neste måneden, ned til den minste røde sokk.

– Dermed kjøper de kun inn relevante varer fra tredjepart og unngår utsolgt-situasjoner, som er så ødeleggende for salg og kundeopplevelse.

Han tror at kunstig intelligens også kan bli et nyttig verktøy ut mot kunden. Han trekker spesielt frem mulighetene som åpner seg hvis en kunde kommer inn i en faghandelsbutikk og betjeningen kan forutse hva man trenger basert på tidligere kjøp og analyse av hva de har søkt på i nettbutikken.

– Drømmescenarioet er hvis butikken vet hvem du er ut fra din digitale profil. Da kan du komme inn i butikken og få personlig service slik at du kan gjøre et sikkert valg.

Kameraene i taket følger den minste bevegelse når Sammie Barea shopper i sin lokale Walmart-butikk. Dataene skal brukes til å skape neste generasjons butikker.
Kameraene i taket følger den minste bevegelse når Sammie Barea shopper i sin lokale Walmart-butikk. Dataene skal brukes til å skape neste generasjons butikker. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Liten forandring

I Walmart-butikken i Levittown fyller Sammie Barea opp vognen med kakemiks. Hun har nemlig bygget seg opp som kakekunstner med over 3000 følgere på Instagram.

– For meg er det ikke den store forandringen. Jeg bor like ved og handler her fordi prisene er bra.

Store skjermer forklarer Walmarts test-lab, men Barea lar seg egentlig ikke påvirke når hun handler.

– Jeg er åpen for nye ting. Jeg er jo en millenial, humrer hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.