Til tross for at XXLs argeste konkurrent Gresvig gikk konkurs tidligere denne uken, har kjeden nok å stri med ved inngangen til det nye året.

Resultat før skatt i fjerde kvartal 2019 endte på minus 460 millioner kroner, mens driftsresultatet ender på minus 412 millioner kroner. Ebitda ender på minus 246 millioner kroner.

XXL-ledelsen erkjenner at sportsmarkedet er overmettet og at antallet butikker må ned. Nå starter de et massivt nedsalg av varelageret.

– Vi forventer restruktureringer i markedet og at butikker må stenge, sier konstituert XXL-sjef Tolle Grøterud.

Varelageret har blitt større enn ventet på grunn av de dårlige snøforholdene. Nå gjøres det ekstraordinære nedskrivinger på 385 millioner millioner.

I Norge falt inntektene med 16 prosent i fjerde kvartal (sammenlignbar vekst), mens i Østerrike som skulle være kjedens neste vekstmarked falt inntektene med 23 prosent i sammenlignbare butikker. XXL-sjefen forklarer at butikkene i Østerrike er utsatt for kannibalisering. XXL mistet en halv milliard i salgsinntekter i året som gikk.

– Vi har høyere ambisjoner om salgsvolum over tid, og skal åpne to butikker i Wien i år.

Kjeden vil nå oppgradere konseptet for å gjøre butikkene mer spennende.

– Konseptet har i flere år stått stille.

Risiko for å ikke oppfylle lånevilkår

XXL skriver i kvartalsrapporten fredag at det er en risiko for at selskapet ikke oppfyller sine lånevilkår ved utgangen av første kvartal 2020 gitt det de utfordrende markedsforholdene og XXLs gjeldsnivå.

XXL skriver at selskapet nå ser på «ulike alternativer for langsiktig bærekraftig kilder for finansiering» for selskapet. I børsmeldingen blir det også opplyst at XXL umiddelbart kommer til å sette igang en «massiv utsalgskampanje i de store markedene».

– XXLs kjernemarkeder fortsatte å være utfordrende i fjerde kvartal. Dårlige vinterforhold i de store byene, sammen med kraftige rabatter hos konkurrentene bidro til en negativ like-for-like vekst på 12,2 prosent i kvartalet. Særlig desember og julehandelen var svak, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Men også i den første måneden i 2020 svikter salget for XXL. Av kvartalsrapporten fremgår det at de totale driftsinntektene forrige måned falt med rundt 22 prosent, til 600 millioner kroner.

Varslet på forhånd

Børsverdien har stupt med nærmere 90 prosent siden toppen i 2016. Spørsmålet er fortsatt hvor dypt XXL kan falle før pilen peker riktig vei igjen.

Altor-topp Hugo Maurstad har allerede forsøkt å ta grep og sikre børsverdiene etter at han overtok styrelederrollen fra Øivind Tidemandsen da problemene topp et seg i fjor.

I god tid før fredagens kvartalspresentasjon, har XXL har vært ute med et negativt resultatvarsel der det fremkom at salget stupte 12 prosent i fjerde kvartal.

På forhånd var det ifølge estimater innhentet av Bloomberg forventet et resultat før skatt på minus 150.000 kroner. Driftsresultatet var ifølge estimater ventet å være på 44,1 millioner kroner, ned fra 94 mill. i tredje kvartal 2019.

Utfordringer for Wibe

I 2019 mistet XXL en halv milliard kroner i omsetning. Det er nok å rydde opp i for den nye XXL-sjefen Pål Wibe når han overtar:

* Margin-ras i Norge: XXLs klart viktigste marked er Norge. Her har markedet i for de tradisjonelle sportskjedene skrumpet inn i løpet det siste året, delvis på grunn av en elendig vinter. Til tross for priskrig, sliter XXL med negativ sammenlignbar vekst. Flere uheldige omstendigheter bidrar til at marginene er skviset.

* Varelager-usikkerhet: Varelageret til XXL var priset til 3,2 milliarder kroner ved utgangen av 2018. Av den ferske kvartalsrapporten går det frem at selskapet skriver ned 385 millioner kroner, som verdsetter varelageret til 2,8 mrd. kroner ved utgangen av 2019.

* Butikkstruktur: Omsetningen i fysiske butikker faller og kan gjøre gode butikker ulønnsomme. Det er også usikkerhet om hvordan Gresvig-konkursen vil føre til butikknedleggelser eller om den sterke konkurransen i lokalmarkedene vedvarer.

Omdømmeproblemet: Anklagene har haglet mot XXL både i Norge og Sverige det siste året. Ikke bare har kjeden måtte svare for avstraffelser mot ansatte i form av armhevinger, men også også prisjuks. Denne uken ble det klart at Folketrygdfondet hopper ut av XXL-aksjen.

* Usikker Europa-strategi: XXL har gått inn i Østerrike som første steg i en utvidet Europa-strategi. Så langt har ekspansjonen kostet mer enn den har smakt. XXL har så langt bare noen få butikker i Østerrike til å fordele kostnadene på, og kritikere har stilt spørsmål til om kjeden burde trekke seg tilbake.

Påtroppende XXL-sjef Pål Wibe, som tar over 1. april, ønsker ikke å uttale seg om usikkerheten rundt XXL. Jobben har stått ubesatt i over ett år, og det er fortsatt ikke kommunisert når Wibe vil tiltre.

– Jeg har ingen kommentar til utfordringene, men jeg gleder meg, sier Wibe som kommer fra jobben som toppsjef i Europris.

XXL ønsket ikke å besvare DNs spørsmål før fredagens kvartalspresentasjon.

Presset finansiell situasjon

Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux mener utfordringene til XXL er sammensatt.

– På kort sikt er utfordringen at XXL har hatt alt for mange varer på lager den siste tiden. Kjeden har også underinvestert i e-handel. Netthandel kunne vært en effektiv kanal for å få ut varer effektivt.

Heiberg mener at XXL står over for en skvis mellom å holde marginene oppe samtidig som varelageret skal bygges ned.

– Skal XXL få i gang topplinjen igjen, må de enten være mer aktive på kampanjer eller så må de se etter varer som selges i outlets. De kan også inngå avtaler med leverandører om å sende varer tilbake mot at det kjøpes inn nytt for neste år. Det må likevel nevnes at flere av leverandørene nå sliter med at kjedene har for mye varer. Det blir uansett krevende.

Han tror opprydningen i varelageret vil være styrende for om XXL må hente kapital gjennom nye emisjoner. Selv om XXL har lagt en emisjon bak seg, tror han ikke kjeden kommer unna å hente kapital på nytt hvis de ikke får bedre arbeidskapital gjennom å realisere varelageret.

– Den finansielle situasjonen er presset. En emisjon ville gitt mer arbeidsro.

Tidligere har XXL-ledelsen signalisert at kjeden skal gå mer i retning av spesialbutikk og faghandel. Analytikeren er spent på hvilken strategi XXL velger for å komme tilbake på vekstsporet.

– Lavpris er ikke eneste vei. XXL er ikke et outlet. Det er absolutt en mulighet å ta spesialistrollen, men jeg tror XXLs fortrinn ligger i skala som kan gjøre selskapet godt egnet til å være ledende på e-handel der pris er viktig differensieringsfaktor. Likevel ser man at service er viktig på nett også.

Heiberg mener kjeden har skaffet seg en posisjon i Norden som ingen er i nærheten av å kopiere med effektiv distribusjon og kostnadsdisiplin.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.