De to siste vintrene har vært som vinter og vår for XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Forrige sesong lot vinteren vente på og ga Norges største sportskjede for første gang et kvartal med underskudd ved inngangen til året. Denne sesongen nyter store deler av landet godt av store snømengder.

XXL-sjef Hans Fredrik Steenbuch må selv ut på glatta etter resultatpresentasjonen på Alnabru onsdag. Han og eierne skor seg nå på snøfallet denne sesongen.
XXL-sjef Hans Fredrik Steenbuch må selv ut på glatta etter resultatpresentasjonen på Alnabru onsdag. Han og eierne skor seg nå på snøfallet denne sesongen. (Foto: Gunnar lier)

– Det betyr masse. Når det er snø og når det er kaldt, så går folk på ski og skøyter og kjøper vinterjakker. Det avgjør veldig mye. Når vi har en vekst på 26 prosent i januar så ser det ikke så mye ut, men det er det, sier Steenbuch til DN.

Han ønsker ikke si hvor mange millioner en slik økning tilsvarer i kroner og øre fordi det kan være børssensitivt. Ut fra omsetningen i fjor, kan økningen tilsvare 150–200 millioner kroner, ifølge DNs beregninger.

Slipper billigsalg

Når snøfallet uteblir, må kjedene starte realiseringen av varelager allerede i januar for ikke å bli sittende over med vintervarer.

– I fjor pumpet vi ut varer billig fordi markedet var ikke der. Da må man sette prisene ekstremt ned for å skape et marked. Det slipper vi i år. Så veksten er faktisk veldig bra, sier Steenbuch.

– Bruttofortjenesten når du ikke må gi bort varene dine er også god, så det utgjør veldig mye. Alle sportshandlere bør nå gjøre det bra. Hvis ikke de gjør det bra nå, så har de ekstreme problemer. Men vi må huske på at det ikke er snø i hele Norge. Det er ikke snø i Bodø. I Stockholm er det to millimeter snø. I Wien er det ikke snø og i Finland kom snøen i februar. Og vi ser på tallene hvor det snør, sier Steenbuch, som påpeker at det er et spørsmål nå om hvor mye folk har kjøpt unna av utstyret sitt i januar for denne vinteren.

– Jeg vil ikke love at februar fortsetter som januar. Men det er klart bedre enn i fjor, sier Steenbuch.

– Er dette tidenes måned for dere?

– Det er en god måned. Dette er en god vinter, men vi har hatt gode vintre før, sier Steenbuch.

Fikk smekk på børsen

Selv om XXL i går presenterte sterke kvartalstall for fjerde kvartal både på omsetning og resultat, reagerte markedet negativt med et fall i aksjen på rundt fire prosent i løpet av onsdagen.

Et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 332 millioner kroner var bedre enn analytikerne ventet. Omsetningen på 2,52 milliarder kroner var derimot litt svakere enn forventningene på 2,59 milliarder kroner.

– Nå er det så urolige børstider slik at om aksjen går opp eller ned stemmer ikke helt med resultatet akkurat i dag, sier Steenbuch.

XXL har lagt bak seg et turbulent år på børsen. Kjeden var en suksessmaskin helt frem til forrige vintersesong. Fra oktober 2016 til august 2017 falt aksjen fra 109 til 72 kroner. I går var aksjen på 86 kroner etter å ha fått hard medfart i de siste ukenes korreksjon.

Impulskjøp

Tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes har etter et «hvileår» nå tiltrådt som operasjonell sjef for XXL.

– Det som slår enormt, er når det snør i Stor-Oslo. Det er nesten gull verdt for bransjen, sier Bjerknes.

Bare timer etter at snøen kommer, merker sportsbutikkene spesielt i Oslo en enorm effekt.

– Da kommer impulskjøperne, sier Bjerknes, som påpeker at «Birken-løperne» uansett kjøper utstyret sitt i oktober og november.

Tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes har etter et «hvileår» nå tiltrådt som operasjonell sjef for XXL.
Tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes har etter et «hvileår» nå tiltrådt som operasjonell sjef for XXL. (Foto: Gunnar Lier)

Utstyrsleverandørene opplever mange av de samme svingningene.

– Hele norsk sportsbransje har sin viktigste sesong om vinteren. Merkevarer som Swix, Bjørn Dæhlie og andre har litt den samme effekten, men i litt annen rekkefølge enn butikkene. (Vilkår)

Hvorfor i alle dager går XXL så det suser når det snør?
01:24
Publisert: