– Ja, det har forekommet fiktive kjøp. Vi har funnet åtte verifiserbare tilfeller over en periode på ti år, sier partner Berit Reiss-Andersen i advokatselskapet DLA Piper på en pressekonferanse torsdag formiddag.

Sportskjeden XXL satte i sommer i gang en ekstern granskning etter beskyldninger om prisjuks. Det er DLA Piper som har gjennomført granskningen. De har intervjuet 84 personer i store og små varehus, og avdekket åtte tilfeller.

– Men betydelig flere har hørt om prisjuks, sier Reiss-Andersen.

Utvalget er representativt. Det er ikke bekreftet at prisjukset er omfattende og systematisk, men at det er enkelttilfeller som bunner i XXL-kulturen, fastslår granskningen.

Onsdag fikk XXL-sjef Øivind Tidemandsen og resten av styret overlevert rapporten etter granskningen av prisjuks i selskapet.
Onsdag fikk XXL-sjef Øivind Tidemandsen og resten av styret overlevert rapporten etter granskningen av prisjuks i selskapet. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

– Ingen sier at de har reflektert over at de har gjort noe galt, men de har følt et betydelig press på å innfri krav. Kulturelle endringer må til, det er en ukultur i XXL. Ansatte føler at de hele tiden blir målt etter kpi-er, selv om de i utgangspunktet synes at dette er positivt, sier Reiss-Andersen.

«Leit og frustrerende»

For å markedsføre varer med tilbudspris, krever markedsføringsloven at et antall varer er solgt til original pris. I sommer kom det anklager om at det skulle ha blitt systematisk jukset med priser i XXL.

– Det er leit og frustrerende at det er blitt brukt slike triks for å nå mål. Det føyer seg inn i en slags kultur hvor man skal vinne og som har kommet ut av kontroll, sa XXL-sjef Øivind Tidemandsen til DN i juli.

– Vi skal til bunns i dette, for å gjenopprette tilliten til både Forbrukerombudet, tilsynet og kundene, sa XXL-sjefen, som la til at granskningen også vil ta for seg de kulturelle utfordringene i selskapet, sa Tidemandsen.

Berit Reiss-Andersen anbefaler nå selskapet å ansette en HR-ansvarlig i XXL, samt ta grep om kulturen.

– Det er ingen aggressiv selgerkultur, slik vi ser det, men et systematisk mønster ligger til grunn for hva som ventes av den enkelte ansatte, og hvilke mål som må nås. Lagånden er sterk blant de ansatte, de synes det er et godt arbeidsmiljø, men et press på å levere, sier hun.

«Uakseptabelt»

Styreleder Hugo Maurstad i XXL beskriver granskernes funn som uakseptable.

– Noe av det som har kommet frem er ikke akseptabelt, og det må vi rydde opp i og sikre at ikke skjer igjen. Men 99 prosent av de ansatte har aldri gjort noe galt, det er godt å få klarlagt, sier Maurstad.

Han er glad for at granskerne ikke har funnet noen systematisk praksis for prisjuks, men understreker likevel at det ikke er greit at prisjuks forekommer, selv om antall avdekkede tilfeller er få.

Rapporten peker også på at XXLs kultur er sterk og at ansatte er svært fornøyde, men at enkelte elementer knyttet til salgskultur og måloppnåelser har vært uheldige.

Samtidig påpeker DLA Piper at administrasjonen i XXL bør styrkes og at varslingsrutiner og regeletterlevelse (compliance) bør forbedre.

I tillegg har XXLs interne gjennomgåelse avdekket at det de siste tre årene er gjennomført rundt 1350 dugnadstimer på 16 varehus. De ansatte har fått etterbetalt lønn.

Nå kommer XXL til å foreta en rekke endringer som følge av granskningen.

– Vi har startet rekruttering av nye ledere, blant annet innser vi jo at vi trenger en hr-ansvarlig. Varslingsrutinene må bli bedre, og vi skal etablere et nytt opplæringsprogram for alle. Det er veldig mye bra i XXL-kulturen, men i en del tilfeller har det bikket litt over. Entusiasmen er stor, tross alt har XXL vokst fra null i 2001 til ti milliarder. For meg virker det som om virksomheten i XXL har vokst fra organisasjonen, nå må organisasjonen ta igjen dette. Derfor må vi gjøre endringer i organisasjonen, sier Maurstad.

Fotfølges av Forbrukertilsynet

Også Forbrukertilsynet ser nå på påstandene om prisjuks. Granskningsrapporten til DLA Piper kommer Forbrukertilsynets rapport i forkjøpet.

– Vi driver nå og går gjennom dette. Gjennomgåelsen og undersøkelsene regner vi med vil være ferdig etter jul. Vi har mottatt materiell fra XXL for det som er vårt hovedanliggende, nemlig om vi har mottatt uriktig informasjon fra XXL, sier Elisabeth Lier Haugseth, som er direktør i Forbrukertilsynet.

Da XXL var inne på teppet hos Forbrukertilsynet tidligere i høst, troppet kjeden opp med flere advokater, deriblant Berit Reiss-Andersen som har ledet granskningen.

– At selskapet har mer enn en advokat på saken, tyder på at de tar saken på alvor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.