Mild vinter og kald vår har vært en dårlig kombinasjon XXLs salg. Driftsresultatet endte på minus én million kroner i første kvartal i år. Nå har sportsgiganten lagt seg på en ny prisstrategi for å opprettholde marginene.

– Noen ganger er vi 30 prosent billigere. Hvis du tar Sverige eller Finland, så tror ikke jeg at vi selger mindre varer hvis vi ligger 10–20 prosent under. Det handler om smartere og bedre prising, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch. 

– Så dere vil legge dere tettere opp mot konkurrentene?

– Ja, det kan du si. Men hvis du spør om XXL vil forlate sin prisstrategi, så er svaret nei. Det handler om hvor dumt store prisforskjellene skal være. Vi skal alltid ha bedre tilbud med kostnadsfordelene vi har.

XXL etablerer seg i Østerrike i år, og skal etter planen utvide til Sveits og Tyskland. I de nye markedene tror Steenbuch det er mulig å hente ut bedre marginer.

– I teorien kan vi ha en høyere bruttofortjeneste. I nye markeder er ikke pris mest vesentlig. Vi er nødt til å vinne på kvalitet og utvalg.

Skylder på været

Steenbuch måtte vise frem bilder av en skiløper da han presenterte resultatet for første kvartal.

– Det er slik en skiløper ser ut, hvis du ikke har sett en på noen måneder.

Steenbuch kom med dårlige nyheter som skuffer både aksjonærene og analytikerne.

XXL økte inntektene med 20 prosent i første kvartal, men kjeden slet med inntjeningen og fikk en negativ bunnlinje.

Når snøfillene lot vente på seg i årets tre første måneder, ble det en negativ sammenlignbar vekst på ti prosent.

– Været er 80–90 prosent av årsaken til resultatet, men det kan også være underliggende etterspørsel. 

XXL-sjefen heller kaldt vann i årene på skeptikerne som stiller spørsmål om hele XXL nå får en dupp.

– Det kan hende at kjøpelysten i et marked blir noe mindre, men jeg har ikke belegg for å si det. Noen spekulerer i at det er en nedgang i retail fordi kundene går over til netthandel. Derfor er jeg overlykkelig for at vi har tatt en posisjon på nettet. Vi tjener det samme på nettet som i butikk, så for oss er det ett fett.

Forbigående trend

Analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie kjøper forklaringen til XXL-sjefen.

– Været er den store hovedårsaken. Det harmonerer med det vi ser ellers innen retail.

Konsumenteksperten tror derfor at den negative trenden er forbigående. 

– Utviklingen gir ingen grunn til bekymring. Salget vokser igjen i april.

I første kvartal hadde XXL en ebitda på 34 millioner kroner sammenlignet med forventningene til analytikerne. På forhånd var det ventet en ebitda på 52 millioner, ifølge en undersøkelse i regi av TDN Finans.

XXL-direktør Fredrik Steenbuch fastholdt i januar at han ikke var stresset, men erkjente at den bransjen fikk et problem hvis den snøfattige vinteren vedvarte. Og det gjorde den.

– Vi ser på værmeldingen morgen, middag og kveld, sa XXL-sjefen i januar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Jeg har bokset i 70 år
Birger «Biggen» Olsen (86) har fremdeles kraft i slagene.
02:59
Publisert: