I forrige uke opplevde sportskjeden XXL ett av sine verste børsfall siden noteringen for fem år siden. XXL gikk ut med et negativt resultatvarsel, og forespeilet et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 130–135 millioner kroner.

Samtidig varslet selskapet en kapitalinnhenting på 500 millioner kroner som fikk aksjen til å stupe mer enn 20 prosent forrige mandag. I dagene som fulgte hentet aksjen inn noe av fallet, men til liten trøst i det store bildet.

På sitt toppnivå i 2016 ble XXL aksjen handlet for over 106 kroner. I går var aksjen nede i under 20 kroner.

XXL varslet i forrige uke et omsetningsfall på sammenlignbar basis på fire prosent. Det er spesielt det norske markedet som står for salgsnedgangen.

Flere meglerhus har nedgradert aksjen som følge av de dårlige signalene. Onsdag kom den endelige fasiten for tredje kvartal.

Ny sjef i Norge

  • Driftsresultat før avskrivninger (ebitda) endte på 132 millioner kroner eksklusive IFRS16-effekter, og var varslet til 130–135 millioner kroner.
  • Driftsresultat før avskrivninger (ebitda) inklusive IFRS16-effekter var på 271 millioner kroner, opp fra 190 millioner kroner i samme periode året før, og varslet 265–275 millioner kroner.
  • Inntektene var på 2,47 milliarder kroner, mot 2,5 milliarder kroner i tredje kvartal i fjor.
  • Resultat før skatt endte på 42 millioner kroner, en kraftig tilbakegang fra tredje kvartal i fjor da resultat før skatt var på 131 millioner kroner.

– Vi er skuffet over resultatet. Spesielt over salgstrenden i Norge. September viste seg å være en utfordrende måned. Det var et tregt marked og mye rabattaktivitet fra konkurrenter, sier XXLs konstituerte konsernsjef Tolle Grøterud på kvartalspresentasjonen onsdag.

Tidligere driftsssjef i Elkjøp, André Sørensen (bildet), erstatter Anders Kjellén som XXL Norge-sjef. Han har allerede oppdatert Linkedin-profilen sin.
Tidligere driftsssjef i Elkjøp, André Sørensen (bildet), erstatter Anders Kjellén som XXL Norge-sjef. Han har allerede oppdatert Linkedin-profilen sin. (Foto: Linkedin)

Der presenterte han også en ny sjef for Norge-virksomheten.

Tidligere driftssjef i Elkjøp Norge, André Sørensen, erstatter Anders Kjellén som XXL Norge-sjef. Han har lang fartstid i Elkjøp-systemet og beskrives av Grøterud som en «retail-mann» med omfattende erfaring som blant annet butikksjef og sjef for Elkjøps megastorekonsept.

– Vi ser frem til å ha ham med oss i XXL, sier Grøterud.

Anders Kjellén har frem til nå vært både leder for XXL Norge og varehusdirektør med ansvar for alle XXLs varehus i alle land. Kjellén vil fortsette i stillingen som varehusdirektør.

– Flere om kaken

Øivind Tidemandsen, avtroppende styreleder, største eier og grunnlegger av XXL, sier at markedet har vært vanskelig og at konkurransen har økt.

– Det er alt fra at H&M har begynt med sportstekstiler, outlets har tatt en del av markedet, pure players (rendyrkede nettaktører, red.anm.) tar en bit av kaken og leverandørenes egne direkteomsetning tar sin del. Det er blitt veldig mange flere om kaken, sier Tidemandsen.

Omsetningen til de tradisjonelle sportskjedene falt fem prosent i første halvår sammenlignet med samme periode i 2018, ifølge tall fra bransjeforeningen Sportsbransjen.

Tidemandsen mener XXL også må ta litt av skylden selv og erkjenne at de ikke har utviklet butikkene, sortimentet og nettsidene godt nok.

– XXL har vokst, åpnet butikker og gått inn i nye land. Det har tatt mye av kreftene, og så har man ikke vært like god til å fornye seg, sier Tidemandsen.

Forrige uke opplyste XXL at gründer Øivind Tidemandsen går av som styreleder.

Hugo Maurstad i oppkjøpsfondet Altor blir ny styreleder, mens Tidemandsen fortsetter som styremedlem. Kapitalinnhentingen skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling 6. november.

Klar beskjed

XXL har i lengre tid hatt et for stort varelager, som kjeden ønsker å redusere så raskt som mulig. Målet er at varelageret per butikk skal reduseres til 25 millioner kroner. Ved utgangen av tredje kvartal var varelagerbeholdningen per butikk i snitt verdt 37,1 millioner kroner, marginalt opp fra samme periode i fjor.

Nå har styret gitt tallknuserne i XXL i oppgave å få ned varelageret så fort som mulig.

XXL-gründer Øivind Tidemandsen (th) med konstituert konsernsjef Tolle Grøterud (t.v.) og finansdirektør Stein Eriksen i XXL.
XXL-gründer Øivind Tidemandsen (th) med konstituert konsernsjef Tolle Grøterud (t.v.) og finansdirektør Stein Eriksen i XXL. (Foto: Gunnar Lier)

«For å styrke kontrollen og hastigheten på reduseringen av varelager har styret umiddelbart plassert dette mandatet hos finansdirektør og finansteamet i XXL», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Selskapet har besluttet å overføre vinterrelaterte produkter for 250–300 millioner kroner. Dette vil bli brukt i starten av neste vintersesong.

– Litt mer businessorienterte

Om en måneds tid går den store salgsdagen- og uken Black Friday av stabelen. Fjorårets Black Friday var en katastrofe for XXL som anslo at de rotet bort 40 millioner kroner på å selge varer med håpløs bruttofortjeneste etter for aggressive salgskampanjer.

I år mener Tidemandsen det vil gå langt, langt bedre. Han er overbevist om at XXL vil tjene penger på Black Friday i år og har en plan for hvordan det skal gjøres, men vil ikke dele.

– Jeg kan ikke vært mer detaljert fordi vi har konkurranse der ute, sier han.

Tidemandsen sier de har hatt en litt «krigersk» kultur som har slått ut i markedsføringen der XXL ofte har svart med bedre tilbud dersom konkurrenter har satt en rabattert pris på noe.

– Noen ganger blir det sånn at slaget blir viktigere enn å vinne krigen. I min verden vinner du krigen når du er den som sitter igjen og tjener penger. Det er da du kan bruke de pengene til å investere i nye butikker, finere butikker og it-utvikling, sier Tidemandsen.

– Hvis du roter bort penger for å vinne en krangel om hvem som er billigst på en polvott eller en genser, da vinner du kanskje et slag, men du kan risikere å tape krigen. Vi må bli litt mer businessorientert og litt mindre opptatt av å «krige» for enhver pris, sier XXL-grunnleggeren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.