– Vi har vår Champions League-finale i desember, og gjorde det veldig bra, sier konsernsjef Pål Wibe i XXL i en pressemelding.

Onsdag morgen la sportsutstyrskjeden XXL frem tall for fjerde kvartal 2021, og kunne vise til resultater etter en sterk julehandel.

Det var på forhånd ventet at selskapet ville levere et resultat før skatt på 65,6 millioner kroner av en omsetning på 2,54 milliarder kroner, ifølge et gjennomsnitt av analytikerestimater sammenstilt av Bloomberg.

Fasiten viser et resultat før skatt på fem millioner av en omsetning på 2,734 milliarder kroner. Selskapet foreslår utbytte for til sammen 151 millioner kroner.

XXL melder samtidig om sterk ebitda-vekst (justert driftsresultat) på 403 millioner kroner – en oppgang på 23 prosent. Driftsresultatet endte på 42 millioner kroner, mot ventede 104 millioner.

Markedet reagerer positivt og XXL-aksjen stiger over nesten 20 prosent rundt lunsjtider.

Økte omsetning

Til sammenligning fikk XXL en omsetning på 2,57 milliarder kroner i fjerde kvartal 2020.

– For å oppsummere året har vi økt resultatene våre fra i fjor til tross for trøbbel med stengte butikker og en enorm sykkelkrise. Norge og Finland leverer den sterkeste prestasjonen i XXLs historie, mens Sverige har sitt nest beste å, sier Wibe i pressemeldingen.

I Norge økte salget for sportsvarer med 5,2 prosent i 2021, ifølge SSB. XXLs vekst i fjerde kvartal i Norge var riktignok negativ med 2,3 prosent, noe påvirket av nedstenginger, lagertømming-kampanjer og leveransesituasjonen for sykler.

Været er et usikkerhetsmoment

Analytiker Carl Fredrick Bjerke i Arctic Securities forteller at han tror at forsinkelsene i den globale frakten, som har påvirket XXL, er høyst midlertidige. Men at de høye fraktkostnadene kommer til å dras inn i 2022.

– Vi synes at tallene for fjerde kvartal så bra ut. Det var en sterk salgsutvikling – i stor grad drevet av Sverige. Selskapet leverer en solid bruttomargin og viser god prisdisiplin, også er det et solid utbytte.

Bjercke tror på en positiv markedsreaksjon når Børsen åpner onsdag.

– Den ene svake tingen er at det nye året har startet svakt sammenlignet med januar i fjor, det litt av grunnen til at aksjen har handlet ned. Folk har sett ut av vinduet og sett at det er en litt variert vinter, og været er en usikkerhetsmoment for XXL – og hele sportsvarebransjen.

Om de lave driftsresultatet sier Bjercke følgende:

– Det skyldes nedskrivninger i Østerrike, justerer man for det er det et solid resultat.

Markedsandeler først

– Kvartalet ble gradvis forbedret drevet av en solid desember med gode vinterforhold i alle markeder samt. Spesielt Sverige skiller seg ut med like for like vekst på 18,9 prosent i lokal valuta og tar markedsandeler, heter det i rapporten.

Helt siden første kvartal har førsteprioriteten vært å ta markedsandeler, etter det XXL-sjef Pål Wibe selv kalte en skuffende utvikling. Budskapet ble gjentatt i de påfølgende kvartalene.

I fjerde kvartal endte bruttomarginen – altså inntekter fratrukket varekostnader – på 42,1 prosent, opp fra 40,48 prosent i samme periode i fjor.

Ifølge selskapet selv var det marginene i Sverige som økte mest.

I rapporten skriver selskapet at de har et mål om å stabilisere bruttomarkedsandelen til over 39 prosent.

– Totale driftsinntekter for konsernet i januar 2022 gikk ned med rundt 20 prosent til rundt 720 millioner kroner, sammenlignet med rekorden i 2021. Måneden var delvis påvirket av endringer i vinterforhold i det meste av Norden samt tidlig oppstart av sesongens flyttesalg mellom desember 2021 og januar 2022, skriver selskapet i rapporten.

XXL har begrenset sine bruksrettsmidler knyttet til den østerrikske virksomheten, og som en konsekvens har skrevet ned 123 millioner, samt nedskrivning av anleggsmidler knyttet til de to Outlet-butikkene i Sverige på NOK 13 millioner.

Nedskrivningene har ingen kontanteffekt, skriver selskapet.

Forsyningskrisen

Deler av salgsnedgangen i 2021 er blitt forklart med at kjeden har vært rammet av den globale forsyningskrisen, både i form av varemangel, forsinkelser og økte fraktkostnader. XXL anslo at mangel på sykler alene hadde påført kjeden et omsetningstap på 350 millioner kroner i fjorårets sommerhalvår.

Foruten sykkelkrisen har XXL har også slitt med å få tilgang på klær, sko og annet treningsutstyr fra kjente merker som Nike. Dette skyldes først og fremst at flere av de store sportsutstyrsleverandørene tidvis har vært nødt til å stenge ned produksjonen i Asia som følge av koronautfordringer.

XXL ble i november nødt til å stenge ned samtlige syv varehus i Østerrike, etter at omikronvarianten førte til nok en nedstengning i landet. En drøy måned senere ble varehusene åpnet igjen. I de andre markedene har ting fløyet som normalt.

Før børsåpning står XXL-aksjen i 12,49 kroner, som er et fall på nær 12 prosent så langt i år, og nær 50 prosent fra oktober 2020. Aksjen har likevel steget over 300 prosent fra bunnpunktet i mars 2020. Selskapet har en markedsverdi på 3,2 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.