XXL leverte fredag kvartalstall som var langt under forventningene.

Sportsutstyrsselskapet XXL leverte fredag morgen tallene for andre kvartal. Rapporten til XXL viser at selskapet hadde et resultat før skatt på 120 millioner kroner.

Det er langt svakere enn ventet, der estimater fra analytikere tilsa et resultat før skatt på 183 millioner kroner i kvartalet, ifølge tall innhentet av Inquiry Financial for TDN Direkt.

– Vi er ikke fornøyde med kvartalet, og vi beklager. Bruttomarginene er for lave, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Skuffelsen rammer XXL kraftig på børsen, der aksjen er ned nesten 20 prosent. Steenbuch er selv en av de største aksjonærene i selskapet, og har fått barbert bort 34 millioner kroner av familieselskapet Staminas verdier.

Den største taperen er hovedeieren Øivind L. Tidemandsen, som bare så langt fredag har et tap på mer enn 450 millioner kroner på sine XXL-aksjer.

Totalt har aksjonærene i XXL fått en nedtur på 1,8 milliarder kroner så langt på Oslo Børs fredag.

Ved børsåpning kjør XXL-aksjen et stup på over 16 prosent, etter de svake tallene ble publisert. Aksjen handles i skrivende stund for under 54 kroner per aksje. Det er det laveste noensinne for XXL, siden selskapet ble børsnotert i oktober 2014.

Går ut over selvsikkerheten

Driftsresultatet endte på 139 millioner, som er 54 millioner lavere enn forventede 193 millioner kroner.

XXL-sjefen legger ikke skjul på at han misliker situasjonen.

– Det føles aldri godt ikke å levere som forventer. Det går utover selvsikkerheten.

Under resultatpresentasjonen henvendte han seg til sine ansatte.

– Vi leverer større overskudd enn 10-15 konkurrentene under oss. Dette er signal på at vi vil vinne spillet. Forventningene til oss er høye og det fair. Nå skal gjøre som forventet- Hvis vi ikke gjør det i morgen, gjør vi det dagen etterpå, sier Steenbuch.

Aggressiv markedsføring

XXL har drevet mye markedsføring for å øke salget.

«XXL besluttet å forsøke å kapre volum gjennom mer aggressive kampanjer, med fallende detaljhandelstrafikk og etterspørsel. Dette ga solid vekst i et sportsmarked med begrenset vekst, men påvirket bruttomarginen betydelig», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Omsetningen i kvartalet var 2331 millioner kroner, som er en sterk vekst fra 2054 millioner i samme kvartal i fjor.

Likevel er omsetningen i andre kvartal noe svakere enn de 2390 millioner som analytikerne ventet.

Været påvirket salget

XXL sier at det i Norge hadde en god men kort vårsesong i april, mens mai og junivarmen ga «sunn etterspørsel» for sommerutstyr.

«All detaljhandel ble imidlertid negativt påvirket av det langvarige «tropeværet», som også modner etterspørsel for sommerutstyr over tid», skriver selskapet som viser til at juni derfor ble en utfordrende måned.

En lang motbakke

En god vinter var på XXLs parti ved inngangen til det nye året, men aksjen har stupt og sjefer har sagt opp.

Måten XXL inntok den norske sportsbransjen var lenge en endeløs suksesshistorie, men det siste halvannet året har vært en lang motbakke for kjeden og gründeren Øivind Tidemandsen.

Selv om det har vært en nedtur med aksjonærbriller, der aksjen har falt med en nesten fjerdedel siden inngangen av året, har kjeden tatt stadig nye markedsandeler. I fjor passerte XXL det hardt pressede Gresvig-konsernet.

Kjeden er nå i full gang med å utvide butikknettet i Østerrike, noe som bidrar til å gire opp veksten.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Amerikas beste Zinfandel
En delikat zinfandel høres ut som en av vinverdenes største motsigelser. Men den finnes, tro meg. Og den er ypperlig til grillmaten.
01:13
Publisert: