2019 har ikke stått i XXLs tegn. Elendige resultater, store varelagre og saker om en vinnerkultur som har gitt svært uheldige utslag, har ført til aksjeras, stagnasjon og negativ vekst i det norske markedet som er kjedens viktigste.

– XXL har mye bra i seg, men det er en jobb som skal gjøres, og det vil ta tid. En bedring skjer ikke fra én måned til en annen, det vil ta lengre tid enn det, sier styreleder Hugo Maurstad.

Maurstad gikk inn som styreleder etter XXL-gründer Øivind Tidemandsen i oktober. Da varslet selskapet svakere resultater i tredje kvartal og måtte samtidig gjøre en kriseemisjon på inntil 500 millioner kroner. Nyheten sendte aksjen ned 22 prosent til 17,15 kroner.

Fredag etter børsslutt var XXL-aksjen verdt 16,61 kroner.

«Jobb som skal gjøres»

Ett av problemene er at selskapet ser ut til å ha vokst fra organisasjonen, påpeker Maurstad.

– Derfor må vi gjøre endringer i organisasjonen, slik at den tar igjen selskapet. Det er helt nødvendig.

Kjeden sitter også på et varelager som er altfor stort:

I løpet av ett år har varelageret til XXL økt med knappe 300 millioner kroner til 3,4 milliarder.

XXL har en ambisjon om å redusere varelageret per butikk fra 37 til 25 millioner på mellomlang sikt.

«Gode rabatter i vente»

Analytiker Martin Stenshall i Danske Bank sa til DN i oktober at XXL trolig må selge varelageret med stortap.

– Klarer XXL å redusere varelageret med en milliard uten å selge varene på billigsalg?

– Nei, noen av varene må bli solgt ut med rabatt. Men dette vil komme konsumentene til gode, her er det mange gode rabatter i vente, sier Maurstad.

Maurstad, som representerer oppkjøpsfondet Altor, innrømmer at risikoen var betydelig ved å gå inn på eiersiden nå i høst.

– Altor tok en kalkulert risiko. Å gjøre det på den måten vi gjorde gir alltid en høyere risiko enn å kjøpe noe privat. Men jeg har alltid vært XXL-kunde, helt siden den første butikken dukket opp, og jeg er optimistisk når det gjelder XXL. Jeg er overbevist om at dette formatet vil overleve. Det er ikke sikkert at 85 varehus på 3000 kvadratmeter vil bestå i fremtiden, men jeg har spesielt stor tro på de største varehusene, sier styrelederen.

Satte i gang granskning

XXL har slitt med flere ting enn økonomien. I sommer ble sportsutstyrskjeden rammet av en rekke skandaleoppslag. E24 avslørte at XXL-ansatte hadde blitt beordret til armhevinger når de kom for sent på jobb, og at ansatte ved en av kjedens butikker jublet da konkurrenten gikk konkurs. Det ble også kjent at ledelsen i selskapet hadde fått ansatte til å hamstre tilbudsvarer hos konkurrerende butikker.

Medieoppslagene startet i Sverige da XXLs sjef Per Sigvardsson måtte gå av etter at han la ut et bilde av klimaaktivist Greta Thunberg med teksten «så nær downs man kan komme». Sigvardsson forklarte det med at han ble hacket, men valgte å si opp sin egen stilling for å skape ro rundt situasjonen.

Gründer Øivind Tidemandsen i XXL sa til DN etter disse avsløringene at han var flau. Han sa at han på bakgrunn av opplysningene ville ta et internt oppgjør, og stramme inn rutinene i selskapet.

XXL satte i sommer i gang en ekstern granskning etter beskyldninger om prisjuks. DLA Piper gjennomførte granskningen, og rapporten ble offentliggjort torsdag denne uken. Granskningen fant åtte tilfeller av prisjuks i XXL over en periode på ti år. Det ble imidlertid konkludert med at prisjukset ikke var omfattende og systematisk, men bunnet i XXL-kulturen.

Sportskjeden varsler nå endringer som følge av avsløringene.

Jakter på ny toppsjef

– XXL har hatt midlertidig sjef i ett år. Når vil en ny sjef være på plass?

– Vi jobber intenst med det og håper å ha en ny XXL-sjef på plass tidlig på nyåret, sier Maurstad.

Fredag besluttet dessuten kommersiell direktør og direktør for innkjøp, Tom Erik Kjønø, å si opp sin stilling etter over 15 år i XXL for å se etter andre muligheter utenfor selskapet. Kjønø slutter dagen etter at XXL la frem den ekstern granskningsrapporten. Han understreket imidlertid at hans avgang ikke har noe med rapporten å gjøre. Kjønø slutter senest i juni 2020. Nå må kjeden også ut for å finne en ny kommersiell direktør.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.