– Dette er raskere enn postkontoret, sier Espen Terland, direktør for it og flerkanalutvikling i den børsnoterte sportskjeden XXL.

Selskapet har slitt det siste året, og gjennomfører nå en storsatsing på digitalisering som en del av planen for å vinne kampen om kundene.

Midt inne i butikken på Alnabru i Oslo står det et mer enn fem meter høyt tårn som inneholder en utleveringsrobot for varer bestilt i nettbutikken.

Tårnet kan romme 300–400 klikk og hent-pakker, alt etter størrelsen.

– Her får vi 80–90 prosent av pakkene inn, med unntak av sykler og store varer. Den fungerer utrolig bra, sier Terland.

Skjult kamera

Når varene kommer inn til butikken fra sentrallageret, skannes de og mates inn i roboten. Da sendes det automatisk sms-varsling til kunden.

Oppe fra galleriet i butikken på Alnabru, der XXL har sitt hovedkontor, kan kjedeledelsen følge med på hvordan kundene reagerer når de møter en robot i stedet for butikkpersonale.

– Først skjønner mange ikke hva de er med på. De lurer på om de er med på skjult kamera.

En kunde slår inn hentekoden, maskinen summer og en luke åpner seg slik at pakken kan plukkes ut.

XXL tester også enklere automatiserte hyllesystemer, som er mest aktuelt i mindre butikker.

Suksess for klikk og hent

På få år har flere kjeder opplevd stor suksess med klikk og hent-løsninger. Hos XXL velger 30 prosent av nettkundene å hente selv i butikkene.

– Så sent som for to år siden var ikke hent i butikk særlig utbredt. Nå må folk stå i kø. Derfor har vi snudd opp ned på det. Nå skal vi optimalisere kundeopplevelsen og sørge for at det ikke blir kø, påpeker Terland.

DN har tidligere omtalt hvordan veksten i klikk og hent nå påvirker leiekontaktene i de store kjøpesentrene. Kjøpesentereierne fastholder at nettsalg skal inngå i butikkomsetningen når varene utleveres i butikk.

– Fortrinnsvis ønsker vi at kundene skal hente varene i butikken, sier XXL-sjef Tolle Grøterud.

Han ønsker å si noe om investeringskostnaden.

– Vi legger ned betydelige investeringer i digitale løsninger i butikkene som skal gjøre det enklere for kundene, sier Grøterud.

Vi legger ned betydelige investeringer i digitale løsninger i butikkene som skal gjøre det enklere for kundene
Tolle Grøterud, XXL-sjef

Utleveringsroboten ruver i butikklokalet.
Utleveringsroboten ruver i butikklokalet. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Blir internettlager

Utleveringsroboten er en del av en større satsing for å digitalisere butikkene. Neste steg kan bli en tilsvarende robot som tar imot returvarer.

– Målet er å slå sammen netthandelsopplevelsen med det som skjer ute i butikkene, sier Terland.

Selv om klikk og hent-varene i utgangspunktet plukkes på sentrallageret, kan det i fremtiden bli aktuelt å plukke i butikken for å få rask levering. Det kan også bli mulig å få sendt spesielle størrelser eller farger fra andre butikker.

– Vi ser på hvordan varehusene ikke bare er butikker, men også internettlagre nær der kundene bor. Da kan vi gjøre ting som ikke de rene netthandelsaktørene klarer. Her har vi prøverom, det er mulig å returnere og å få råd.

Mange av de store kjedene bruker nå store ressurser på å utnytte mulighetene for å utnytte kunstig intelligens. En ting er å få riktige varer ut der kunden er. Et annet mål er å personifisere markedsføringen mot den enkelte kunde.

På flere kvartalspresentasjoner har XXL varslet mindre varehus.

– Roboten minker behovet for areal. Lagringen skjer på en helt annen måte. Vi har også vurdert utlevering fra utsiden på butikkene som da kan bli mulig 24 timer i døgnet, forteller Terland.

Roboten vil også frigjøre personale som i større grad kan bruke tiden sin på kunder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.