XXL-gründer og storeier Tidemandsen har nå overtatt den daglige ledelsen i XXL etter at Ulf Bjerknes og Fredrik Steenbuch trakk seg i løpet av høsten.

Like over påske får han sin første store eksamen når han legger frem sitt første kvartalsresultat.

XXL er blitt hardt rammet av detaljhandelsraset. Aksjen har gått fra et toppnivå på 107 kroner til å ha stabilisert seg på rundt 30 kroner de siste månedene.

Gründeren har lagt en plan for å gjenopprette tilliten i markedet.

– Vi må levere tall slik at aksjonærene og investorene gir oss tillit igjen, sier Tidemandsen.

– Når vil XXL være friskmeldt?

– Det er ikke opp til meg å avgjøre, men til aksjonærene og markedet. XXL er ikke syk på noen måte. Vi hadde et driftsresultat (ebitda) på 540 millioner kroner i fjor og markedet er skuffet, men vi er i pluss i motsetning til mange andre. Vi burde likevel tjent mer.

Gresvig, som er i den krevende toerposisjonen i sportsmarkedet, fikk et driftsunderskudd (ebit) på 564 millioner.

– Jeg er glad jeg ikke er i de skoene. Der er det tøffere enn i min posisjon.

Ebitda er brutto driftsresultat, før avskrivninger og nedskrivninger. Ebit er det ordinære driftsresultatet, som inkluderes disse postene også.

Ble for fancy

Ett av de store usikkerhetsmomentene er lønnsomheten i ekspansjonen til Østerrike.

– Østerrike tok vi nok litt for lett på, erkjenner Øivind Tidemandsen.

Det viste seg at suksessen i Norge ikke lot seg kopiere like stor suksess til Sentral-Europa.

– Vi gjorde to feil. Det ene var at vi hørte på leverandører og interne som ville endre konseptet. Det burde vi ikke gjort. I tillegg gjorde vi for dårlig jobb med lokal tilpasning av sortimentet.

Før introduksjonen i Østerrike innførte de konseptet XXL versjon 4.0. Det gikk ikke slik de hadde håpet.

– Konseptet 4.0 var penere med mindre varetrykk, færre paller slik vi ble rådet til. Men vi ble for fancy, sier Tidemandsen som i ettertid heller skulle ønsket at de sto fast på standardkonseptet.

Elementer fra 4.0-konseptet ble også forsøkt i Norge og Sverige uten at det ga den forventede salgsveksten.

– Måten vi bygget butikkene på gjorde at vi fremsto mindre prisgunstig. Vi selger ikke innredninger, men varer. Butikkene skal bugne av varer.

Innrykket i Østerrike kostet XXL 70 millioner i fjor. Selv om analytikerne har stilt spørsmål om en mulig exit i Østerrike, har Tidemandsen fortsatt tro på mulighetene i alpelandet.

– Vi fikk høre at østerrikerne ikke står i kø uansett hvor gode prisene er, men det viste seg ikke å stemme. De står i kø bare prisene er lave nok.

Kamp mot kostnader

I ermet har Tidemandsen både kortsiktige og langsiktige tiltak.

– Det handler om at vi har vært for aggressive og kjørt for tøft for å få volum på bekostning av marginer.

Tidemandsen påpeker at både høyt varelager og mange leverandører har bidratt til å drive opp kostnadene til kjeden.

Nå skal selskapet redusere antall leverandører og leverandørene må ta større del av varelagerrisikoen.

– Lagerstyringen har vært for dårlig, og vi har vært for lite kritisk til antallet leverandørerer.

I løpet av sine 55 dager som toppsjef, rakk Ulf Bjerknes å presentere plan «Opex 25» som indikerer en kostnadsprosent på under 25.

– Vi skal snu hver eneste stein i selskapet og se hvordan vi kan drive enda mer effektivt. Målet om «Opex 25» står fast, men vi trenger litt tid for å komme dit.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.