– Vi har vært hodeløse, sier Tidemandsen til DN tirsdag kveld, kort tid etter at administrerende direktør Ulf Bjerknes forsvant ut av døren i den børsnoterte sportskjeden.

Tidemandsen forklarer at selskapet mistet kontrollen mens det vokste raskt, og at elendig økonomisk uttelling under de viktige Black Friday-salgene i høst gjorde at selskapet sent tirsdag måtte sende ut et resultatvarsel.

– Vi gjorde noen taktiske feilvurderinger og tråkket for hardt på gassen. Vi har vokst veldig raskt, og vi har ikke klart å henge med når det gjelder styring, opplæring og rutiner. Vi var ikke flinke nok, sier Tidemandsen, som er styreleder, største eier og grunnlegger av XXL.

Aksjekursen i XXL er mer enn halvert siden toppen i slutten av januar i år, og det har stadig tikket inn negative nyheter om selskapet.

Skilles som venner

Samtidig som resultatvarselet kom altså meldingen om at toppsjef Ulf Bjerknes forsvinner ut, etter under to måneder i sjefsstolen. Tidemandsen, som har hatt en meget aktiv styrelederrolle, tar nå selv over hele den daglige styringen av XXL.

Tidemandsen sier, i likhet med Bjerknes, at avgangen er udramatisk, og at det langt fra er noe vondt blod mellom de to.

– Ulf Bjerknes kom til meg og sa at to sjefer blir for rotete. Vi var fullstendig klar over at han var uten retailerfaring, men jeg ble overrasket over at det ble såpass dårlig og utenfor konseptet, sier Tidemandsen.

Han understreker sterkt at dette er hans egen og styrets feil, og han frikjenner Bjerknes helt.

– Bjerknes har ikke skylden. Det er ikke mulig å gjøre så mye ugagn på under to måneder, fastslår Tidemandsen.

Bjerknes har ingen innvendinger mot denne beskrivelsen.

«Dette er helt ok. Ønsker XXL lykke til», skriver Bjerknes i en tekstmelding til DN etter å ha lest Tidemandsens uttalelser.

Bjerknes viser tirsdag også til en Facebook-post der han skriver at Tidemandsen er den beste til å lede XXL videre.

– XXL er «hardcore» detaljhandel og jeg ser at Øivind har mer erfaring enn meg på dette området. Når jeg også ser at han har tid, følte jeg umiddelbart at dette var det riktige å gjøre, skriver Bjerknes.

Vil fortsatt vokse

Tross voksesmertene, varsler Tidemandsen fortsatt vekst for XXL, spesielt på netthandel. Han mener selskapet kan lære mye fra hva som ble gjort av XXL i Sverige og Finland, der høsten og Black Friday var mye lystigere enn i Norge, der brorparten av problemene kom.

– Vi skal fremdeles klare å vokse, men vi skal gjøre det kontrollert. Det første vi må gjøre er å få kontroll over marginer, markedsføring og prising, sier Tidemandsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kjetil Wiedswang: Da den røde luen ble forbudt
DNs politiske julekalender | Luke 18: Den politiske nisselue.
01:47
Publisert: