Helly Hansen har hatt mange eiere de siste 20 årene. Bare én har blitt rik på det. Kjell Inge Røkke tjente en kvart milliard fra 1995 til 1997, skriver Dagens Næringsliv.

For Nora, Orkla og det arabiske investeringsselskapet Investcorp gikk det derimot trått. Sistnevnte solgte seg ut i 2006. Helly Hansen var da verdt like mye som ni år tidligere – 800 millioner kroner.

De fem siste årene har kjøperen, det nordiske investeringsselskapet Altor, snudd opp ned på det meste. Eierne planlegger nå et salg av Helly Hansen med en prislapp på minst to milliarder kroner, og de har allerede solgt ut et datterselskap for samme sum som de kjøpte hele selskapet for.

Fra minus til pluss
– Man må skru mange steder samtidig. Logistikken i vår bransje er ekstremt kompleks. Og designer vi feil, selger vi ingenting selv om logistikken går på skinner, sier administrerende direktør Peter Sjölander til DN.

Svensken, med 16 års fartstid fra Nike, ble Helly Hansen-sjef i 2007. Han overtok et selskap der kjernen, salg av sports- og fritidsklær, hadde et driftsresultat som gikk 15 millioner i minus.

Sjölander og Altor satte i gang en opprydding der første mål var å oppnå positiv kontantstrøm fra driften.

– Det andre var å fikse på produktene. De var dårlig designet og vi investerte ikke i riktige materialer og typer produkter. Derfor solgte vi heller ikke så mye, sier Sjölander.

  Selskapets siste nyvinning er en skihanske med knapp på pekefingeren, slik at man kan surfe på mobilen uten å ta av seg hansken.

Blir i Norge
I fjor skjøt de økonomiske resultatene fart. I år lander salget på drøyt 1,6 milliarder kroner og driftsresultatet før avskrivninger (ebitda) på 150 millioner. Kapitalkostnader og avskrivninger utgjør rundt 20 millioner.

Neste år viser prognosene et ebitda-overskudd på over 200 millioner, ifølge selskapet selv.

– Varene bestilles lenge før og vi har derfor en god indikasjon på hvordan neste års resultat vil bli, sier Sjölander til DN.

Datterselskapet som solgte overlevingsdrakter – Helly Hansen Pro – ble ifjor solgt til et annet investeringsselskap. Dette gjorde at eierne fikk tilbake hele innsatsen på 800 millioner kroner. Salg nummer to vil være profitt.

Helly Hansen kan være verdt rundt to milliarder kroner basert på neste års utsikter, basert på en gjennomsnittlig transaksjonsmultippel for bransjen.

– Jeg vet ikke om et tilfelle der noen har kjøpt et så sterkt varemerke som Helly Hansen og flyttet det til et annet land. Vi leier noen lokaler, men ellers er Helly Hansen bare menneskene som jobber her. Det er i dem og varemerket verdien ligger, sier Helly Hansen-sjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.