Fiskefôrprodusentene Skretting og Cargill er dominerende leverandører til norsk oppdrettsbransje, og harde konkurrenter. Nå inngår de likevel samarbeid om en viktig del av sine tjenester: transporten av fiskefôr ut til kjøperne.

– Vi skal definitivt ikke slå oss sammen, forsikrer Fredrik Witte, Cargills sjef for fiskefôr i Nordsjøen, som selges under navnet Ewos.

Fredrik Witte, sjef for Cargill Aqua Nutrition Nordsjøen.
Fredrik Witte, sjef for Cargill Aqua Nutrition Nordsjøen. (Foto: Cargill)

– Horisontalt samarbeid innen transport er ikke konkurransesensitivt. Dette er faktisk noe Europakommisjonen ønsker, sier Skrettings Norge-sjef Erlend Sødal.

Skal spare miljøet

Ifølge Skretting og Cargill ønsker nemlig EU ut fra et miljøperspektiv at vareproduserende industri i Europa inngår transportsamarbeid. Hensikten er å unngå tomkjøring.

– Vi skal opprettholde servicenivået. Så skal vi få en miljøgevinst, og i tillegg skal vi selvsagt få ned kostnadene, sier Sødal.

I dag holder Skretting og Cargill begge syv frakteskip hver i drift langs norskekysten. Nå vil de dele på samme flåten, og la Eidsvaag-rederiet koordinere drift og ruter. Målet over tid er å redusere flåten med 20 prosent fra dagens fjorten skip. Det skal spare CO2-utslipp tilsvarende 7500 biler.

– Det som er nytt her, er at Eidsvaag-rederiet er utpekt som «pool operator», den som koordinerer transporten. Begge selskapene outsourcer organiseringen av transporten til Eidsvaag. Det er satt opp på en sånn måte at det ikke innebærer utveksling av konkurransesensitiv informasjon mellom Skretting og Cargill, sier Sødal.

Den felles flåten skal nå profileres under navnet «Fjordfrende». Det belgiske konsulentbyrået Tri-Vizor har vært koordinator for arbeidet. Konkurransetilsynet er orientert. På kontinentet har PepsiCo og Nestlé allerede innført lignende samarbeid.

Millionbesparelser

De to konkurrentene har mindre lyst til å snakke om sine økonomiske besparelser.

– Jeg har ikke lyst til å snakke om tall, sier Sødal.

– Vi skal gjennom en pilotfase og sikre at det praktiske fungerer. Så skal vi gjennom det første året i samarbeidet og bevise at det fungerer. Vi har på hver vår siden den flåten vi har. Så vil vi etter hvert kunne redusere flåten, og det er da den økonomiske gevinsten kommer. Hvor mye det blir, avhenger blant annet av volum, og det får vi komme tilbake til, sier Witte.

– Det er snakk om flere hundre millioner kroner totalt i dag i ressurspådrag for å få fôr ut til kundene, sier Sødal.

– Kan dere kutte dette med 10-20-30 prosent?

– I størrelsesorden snakker vi om den type tall, sier Sødal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den hyggelige nye jenta på teamet viser seg å være en skikkelig latsabb. Hva gjør du? Svaret får du i Mandagsmøtet!
– Karer, har dere kontroll? Petter Stordalen skal åpne Norges største hotell om kort tid. Rekker bygningsarbeiderne å bli ferdig til åpningsfesten?
02:06
Publisert: