Salma har vært en merkevaresuksess, og fått en rekke ulike innovasjonspriser, men har ikke fått det like bra til økonomisk. Mens omsetningen har økt jevnt og trutt, har driften svingt rundt nullresultat.

2019 endte så vidt i pluss, viser årsregnskapet som ble offentlig tirsdag. Av en omsetning på 374 millioner satt Salmon Brands igjen med et par hundre tusen kroner i driftsoverskudd.

Startet i 1993

Salmas hovedprodukt er såkalt pre rigor-kjølte laksefileter, altså laks som kjøles ned før den er blitt dødsstiv. Arbeidet med å utvikle denne teknologien begynte allerede i 1993, ifølge eierselskapet Bremnes Fryseri på Bømlo.

Bremnes Fryseri fikk tidlig med seg Tine med på eiersiden i Salmon Brands. Tine hadde kompetanse på merkevarebygging, emballasje og lignende – og ikke minst et godt nettverk for distribusjon. En periode var Tine majoritetseier i selskapet, men i 2012 solgte de aksjeposten til Bremnes Fryseri, som dermed ble eneeier.

Emil Rognstad Østenfor er daglig leder i Salmon Brands. Han har ikke tall på hvor mye de har investert i teknologien og merkevaren, men sier at det er «betydelige beløp over flere år».

– Det er en prosess og en metode som vi har videreutviklet og tatt til nye høyder de senest årene, sier Østenfor.

– Og de siste årene har dere fått mange konkurrenter også?

– Ja. Etter vi har vært nær 15 år i markedet ser vi at det er flere som prøver å pakke fisken på tilsvarende måte, men vi mener naturligvis at vår laks er den beste.

– Er dere fornøyd med 2019-tallene? Dere tjener i praksis ikke penger?

– Vi er fornøyd med at vi snudde underskuddet i 2018 til et lite overskudd i 2019.

– Hvorfor er det ikke bedre butikk? Salma har ganske høy salgspris i butikkene?

– Salma er ikke så dyr i butikken, og så skal en huske at vi har høye innkjøpspriser. Laks er et ganske dyrt råstoff.

Ifølge årsregnskapet hadde Salmon Brands 295 millioner kroner i varekostnader i fjor. Samtidig hadde de 28 millioner kroner i lønnskostnader og 49 millioner kroner i andre kostnader.

Økning så langt i år

Så langt i år har Salma opplevd en omsetningsvekst, uten at Østenfor vil tallfeste hvor mye den er på.

– Dagligvare generelt går bra nå, og Salma også. Det er tydelig at forbrukerne i større grad enn tidligere velger Salma, sier han.

I årsrapporten skriver selskapet at de venter bedring både i omsetning og resultat i 2020.

Norge er det desidert største markedet for Salma, men de selger også noe til andre europeiske land, som Frankrike og Sverige.

Storesøster tjente 260 millioner kroner

Lakseselskapet Bremnes Seashore, som er et søsterselskap av Salmon Brands, hadde langt hyggeligere tall i sine regnskap, som også ble offentliggjort tirsdag. De økte både omsetning og resultat sammenlignet med 2018. Av en omsetning på 2,74 milliarder kroner, satt de igjen med 261 millioner kroner i driftsresultat.

– Selskapet har i 2019 hatt god aktivitet, med en økning i omsetning og driftsresultat som følge av økte slaktevolum og gode salgspriser. Biologiske utfordringer knyttet til virussykdommer og lus har vært den største utfordringen, skriver selskapet i rapporten.

DN har så langt ikke fått tak i administrerende direktør Einar Eide for en kommentar til resultatet.

Bremnes Seashore driver lakseoppdrett i ulike kommuner i Vestland og Rogaland. Hovedkontor og slakteri ligger på Bømlo utenfor Haugesund. Selskapet hadde rundt 390 ansatte ved årsskiftet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.