Norsk laks er verdenskjent for å være smakfull og god, men i år kan den simpelthen ikke måle seg med den delikate avkastningen til selskapene som produserer laksen.

Lakseaksjer har steget voldsomt i år. Ingenting over. Intet ved siden av.

– Det komiske er at det som har gjort at aksjene er opp 80, 90 og 100 prosent i år er at det går operasjonelt dårlig, sier analytiker Alexander Aukner i DNB Markets, som mener dette er ytterst sjelden.

Den enkle forklaringen er ifølge Aukner at veksten i oppdrettsnæringen uteblir på grunn av biologiske utfordringer, og at etterspørselen har holdt seg høy.

De fem største

Sjømatsektoren har steget 73 prosent i år, mens hovedindeksen på Oslo Børs «kun» har steget ni prosent. På året som har gått har to norske oppdrettere doblet markedsverdien.

Slik har det gått med de fem største oppdrettsselskapene på Oslo Børs i år:

  • Marine Harvest er opp 56 prosent.
  • Salmar er opp 114 prosent – vel over en dobling.
  • Lerøy har steget 89 prosent.
  • Austevoll er opp 109 prosent – også en dobling.
  • Bakkafrost har steget 38 prosent.

«Ytterst sjelden»

Aukner i DNB Markets er blant de mer pessimistiske sjømatanalytikerne. Mens Pareto og Nordea spår laksefest de neste tre årene med priser oppe på 60-tallet, venter DNB priser på 59 kroner kiloet de neste tre årene.

Han tror ikke festen vil vare inn i evigheten.

– Jeg tror at vi kan ha en høy laksepris. Det kommer fortsatt til å være god avkastning på kapitalen, men de prisene aksjekursene ligger på, og det som da implisitt ligger i forventningene, spesielt med tanke på kontantstrøm, får jeg ikke helt til å henge sammen, sier han.

Analytikeren mener det er ytterst sjelden man ser en reaksjon der aksjekursene flyr i været fordi driften ikke går som smurt.

– Men faktum er at man har et form for monopol og begrensede steder man kan produsere i verden, så hvis verdens største lakseprodusent Norge sliter med å produsere nok volum, går prisen på produktet opp, sier han.

«Skummer inn superprofitt»

Aukner sier avkastningen på kapitalen til oppdrettsselskapene er ekstremt god, og at det fremover kommer til å bli dyrere å vokse. Han forklarer det slik:

– Når det er så lukrativt så er man fortsatt villig til å investere selv om det koster 200 kroner kiloen å øke produksjonen. Lisensprisen har skutt i været, så skal du kjøpe nye lisenser må du investere ekstra mye. Det er dyr vekst, men det er klart at når du har 20 kroner kiloet per margin kan du rettferdiggjøre det, sier han, men gjentar at det kommer til å bli dyrt.

I en av Norges fremste fiskebyer, merker de endringene i sjømattrendene tydelig
– Sjøen er jo rett der ute.
01:29 Min
Publisert:

– Myndighetene vil ikke gi bort billige lisenser hvis de vet at oppdretterne sitter og skummer inn superprofitt over lang tid, sier han.

Synes det begynner å bli dyrt

De siste dagene har en rekke oppdrettsselskaper lagt frem resultater. Salmar kunne fredag overraske analytikerne med et operasjonelt driftsresultat på 939 millioner kroner i tredje kvartal – langt mer enn det som var ventet. Lerøy og Austevoll la frem resultater torsdag som viste at inntjeningen fortsatt er god.

– Markedet er tydeligvis veldig glad i lakseaksjer. Selv om aksjemarkedet har falt noe tilbake den seneste måneden er vi fortsatt på rekordhøye nivåer. Da er investorene på jakt etter sektorer med god inntjening og da screener laksjeaksjer veldig bra, sier analytiker Tore Tønseth i Sparebank 1 Markets.

Han sier at meglerhuset synes sjømatsektoren begynner å bli dyr.

– Hva tenker dere om lakseprisene fremover?

– Vi tror på et sterkt 2019, men det er også i høyeste grad forventet av markedet. Lakseprisene har ligget stabilt rundt 60 kroner i tre år nå, og vi synes det er vanskelig å se en stor volumøkning de neste fem årene. Så prisene vil forbi sterke, men vi tror ikke det går over 60 kroner kiloet, sier Tønseth.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

MDGs Lan Marie Bergs neste mål: Gjøre lastebilene i Oslo elektriske – og få noe av varetransporten over på sykkel
02:06 Min
Publisert: