- Vi planlegger å investere flere hundre millioner i Moss Havn. Beløpet kan bli opp mot en milliard kroner, sier Roar Johansen.

Han er i ferd med å gi Oslo Havn sterk godskonkurranse. Som plan- utredningsleder for havnealliansen i Østfold, som omfatter havnene i Fredrikstad, Sarpsborg og Moss, går Johansen offensivt til verks. Spesielt skal havnen i Moss utbygges til å bli en sterk konkurrent til Oslo Havn.

Tidligere denne uken ble det kjent at Oslo Havn vil investere rundt en halv milliard kroner i en videre utbygging av Sjursøya, som skal bli Norges største og mest moderne containerterminal i 2015.

Men Oslo Havn får sterk konkurranse om håndtering av skipslast fra flere av Oslofjordens ti havner. Totalt planlegges det milliardinvesteringer i disse havnene .

”To pyramider i sjøen”
Den sterkeste konkurrenten vil Oslo Havn få fra Moss.

- Det er en tøff konkurranse mellom havnene. Men vårt mål er å ta trailergods som i dag kommer over Svinesund-broen, sier Johansen.

Plan- og utredningslederen opplyser at det skal bygges en ny containerhavn i Moss.

- Vi vil bygge ut havnen med 100 mål, og har planer om å fylle masse tilsvarende to pyramider i sjøen i Moss. Har fått tilbud tilsvarende 2,1 millioner stein fra utbyggingsarbeid i Oslo-området, sier Johansen som forventer et klarsignal fra Moss kommune etter sommeren.

Men det er ikke bare Moss havn som skal rustes opp.

- I Borg Havn i Fredrikstad skal vi investere 80 millioner kroner i år, sier Johansen.

Saken fortsetter under grafikken.

 

”Ler utlendingene av oss”
Han er enig med styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn at det er mange havner i Oslofjorden. På en pressekonferanse onsdag understrekte Karlsen at det er viktig å tenke nytt når de gjelder havnestrukturen i Oslofjorden.

- Lite gods delt på mange havner, gir lav skipsfrekvens til hver havn, som igjen gir lite attraktive løsninger for vareeierne, fremholdt Karlsen og la til at Rotterdam havn er 40 kilometer land – tilsvarende avstanden mellom Oslo og Drammen over vei.

Johansen understreker at havnene i Oslofjorden må bli mer spesialiserte.

- Det er for mange havner som driver med det samme. Det fører til overinvesteringer. Borg Havn satser eksempelvis på bulk og gjenvinningsprodukter. Når vi forteller bransjefolk at det er ti havner i Oslofjorden, ler utlendingene av oss, sier Johansen.

”Trafikken øker som bare det”
På den andre siden av Oslofjorden ruster Drammen Havn opp med ny havn og jernbane.

- Det skal investeres 140 millioner i jernbanespor bare på Holmen. Totalt planlegger vi å investere noen hundre millioner kroner i Drammen havn i år. Trafikken øker som bare det, sier Einar Olsen, havnedirektør i Drammen Havn.

Regjeringen bevilget 140 millioner for å videreføre arbeidet med å øke kapasiteten for godstrafikk på Holmen med utbygging av jernbanespor.

Drammen havn er Norges største bilhavn.

- Ifjor fikk vi inn litt over 100.000 nye biler i Drammen havn hvorav 80.000 kom over kai.

Olsen er ikke bekymret over konkurransen mellom havnene i Oslofjorden.

- De som vokser frem har livets rett, sier Olsen.

Les også:

<b>- Det er en risiko. Den må vi ta, ellers har vi tapt</b>

Les også på DN.no:

<b>Overførte 800 mill. til ukjent Kypros-selskap</b>

<b>Hun tjener 80 mill. og er sjef for 278.000 ansatte</b>

<b>Nå begynner det å bli skummelt</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.