Livet trenger ikke gjøres dystrere enn nødvendig, så når du har havna "i uløkka" og fått en horde småtasser som gjør behovet for stor plass og mange seter påtrengende, gjelder det å ikke miste all selvrespekt. Livet er ikke slutt!

Det er nemlig her Ford S-Max kommer inn. Det er en flerbruksbil som ikke er totalt, katastrofalt kjedelig. Langt derifra.

Pen og sprek
Selv om den har trekkene fra den tradisjonelle brødkassen, ser den riktig så sprek og pen ut. I tillegg er den ikke så verst å kjøre, faktisk. Praktisk er den óg.

S-Max dukket opp for første gang i for fire år siden, og testbilen er nyeste oppdatering med det nye Ford-ansiktet, som blant annet innebærer at S-Max følger tiden og har LED-lys foran og bak.

Størst i klassen
Førermiljøet i S-Max er som på alle moderne Forder. Det er oversiktlig og lettbetjent, men lider litt av et noe utdatert display-utseendet. Det er noe med det som får det til å se billig ut, og som antakelig vil se latterlig gammeldags ut om kort tid, til tross for at det er relativt moderne. Mulig det er kombinasjonen av blå og oransje farger som gjør det. Ellers er den opplevde kvaliteten bra. Alt er tilsynelatende godt skrudd sammen.

 

Å sitte bak rattet i bilen er en nær-Citroën-opplevelse med hensyn til oversikt og de store vindusflatene i bilen. Sikten er super, og med det store glasstaket blir det riktig så lyst og trivelig inne i bilen. Familiemiljøet er det sånn sett ingen ting å utsette på, og når bilen i tillegg kan by på massiv plass, er det ikke mye å klage på. Bagasjerommet med fem seter i bruk er på 755 liter. Det er større enn konkurrentene Volkswagen Touran, Toyota Verso og Peugeot 5008, som alle ligger i underkant av 700 liter.

S-Max fåes som syvseter og som i de fleste flerbruksbiler er heller ikke Fordens tredje seterad noe for storvokste personer. Fleksibiliteten i andre seterad er likevel såpass bra at bilen kan frakte opptil syv personer relativt komfortabelt.

 

Familiekomfort
For komforten i S-Max er det ikke noe å si på. Både understell og setekomfort bidrar til at bilen er et hyggelig sted å tilbringe tiden på ferie.

Testbilen har en dieselmotor på to liter som yter 140 hestekrefter og 340 Nm dreiemoment. Det fungerer greit, men det gjør ikke bilen til noe råskinn, og tallene virker sterkere på papiret enn i virkeligheten. Vi har tidligere prøvd mindre motorer med mer sprut enn det er i denne. På den annen side, motoren drar jevnt bra og er overraskende beskjeden støymessig.

På veien er S-Max en av de bedre høyreiste bilene på markedet. Selv om bilen er høy og stor, er ikke kjøreegenskapene så langt unna stasjonsvogn-standard. Det er først når gassfoten blir litt vel overivrig at forskjellen mellom denne flerbrukeren og en stasjonsvogn kan merkes. Da merkes styringen litt mindre direkte i en slik bil. Men det er jo ikke slik kjøring denne bilen skal utsettes for.

Velutstyrt, men dyr
Vår testbil er av utstyrsversjon Titanium, noe som må sies å være en velutstyrt bil. Når den også har tilleggsutstyr for over 100.000 kroner, er det ikke mye man savner. Til gjengjeld må bilen da kunne karakteriseres som relativt dyr. S-Max-prisene starter på drøye 360.000 kroner, noe som er dyrere enn de åpenbare konkurrentene, men som kan forsvares utfra den ekstra plassen og de finfine kjøreegenskapene.

 

Inntil den suverene markedslederen Touran kommer i ny utgave i høst, leder S-Max an i klassen for flerbruksbiler. Selv om S-Maxen vel er større enn Touran, og kanskje like godt kan sammenlignes med Volkswagens nye Sharan, som også kommer til høsten.

Hittil i år er det registrert 238 S-max i Norge. Tallet vil helt sikkert øke med denne oppussingen av familie-Forden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.