Tiden nærmer seg da mange legger om til piggdekk på bilene sine. I Sør-Norge er det tillatt med piggdekk fra 1. november, mens bilistene i Nordland, Troms og Finnmark kan kjøre med piggdekk allerede fra 16. oktober.

Selv om bremseeffekten på isete underlag er bedre med piggdekk enn med andre vinterdekk, har piggdekkene også mindre ønskelige effekter.

Piggene river opp partikler fra asfalten som medfører økt dødelighet i befolkningen, særlig i storbyene. Ifølge Astma- og allergiforbundet produserer en bil med piggdekk opp til 100 ganger mer svevestøv enn en tilsvarende bil med piggfrie dekk. Derfor er det innført piggdekkavgift i Oslo og flere byer i Norge.

Denne konflikten ved bruk av piggdekk mellom trafikksikkerhet og miljø har lenge vært velkjent.

Livssyklusanalyse

Nå har imidlertid forskere ved Chalmers tekniske høyskole, som er et privat teknisk universitet i Göteborg, sett på en helhetsvurdering av hvordan piggdekk påvirker menneskers helse, der de også har tatt i betraktning det dårlige arbeidsmiljøet i Kongos gruver der kobolt til piggene ofte utvinnes, skriver Chalmers i en pressemelding.

Konklusjonen er at piggdekk koster langt mer i tapte leveår for mennesker enn de vinner basert på samme målemetode. Forskerne har blant annet gransket ulykkesstatistikker fra gruvene i Kongo. Men selv om det går tapt mange leveår på grunn av dårlig arbeidsmiljø i mange små og enkle gruver i Kongo, så konkluderer forskerne med at det går tapt langt flere leveår i Sverige på grunn av helsefarlig luft ved veier der biler kjører med piggdekk.

Beregningen av tapte eller vunne leveår er utført ved en livssyklusanalyse basert på målinger som er utviklet av Verdens helseorganisasjon (WHO).

– Hovedpoenget er den store forskjellen

Forskningen fra Chalmers konkluderer med at piggdekk på svenske veier redder mellom 60 og 770 leveår i trafikken i løpet av en vinter, mens mellom 570 og 2200 leveår går tapt på grunn av dårlig luft og andre årsaker.

En av forskerne bak studien, professor Sverker Molander, erkjenner at det er stor usikkerhet med dataene. Han påpeker imidlertid at hovedpoenget er den store forskjellen mellom tapte og vunne leveår, ikke selve tallet.

Molander slår et slag for piggfrie dekk.

– Jeg tror behovet av å kjøre med piggdekk ikke er like stort som dekkprodusentene vil få oss til å tro. De gangene man skulle trenge piggdekk går det å kjøre mer forsiktig. I dag finnes det også antisladd- og antispinnfunksjoner i våre biler som hjelper til. I myk snø er det dekkenes profil som avgjør. Ikke piggene, sier Molander til Sverige television.

Forskningen «Live and let die? Life cycle human health impacts from the use of tire studs» er nylig publisert i det vitenskapelige tidskriftet International Journal of Environmental Research and Public Health. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Glem tresekundersregelen!
Køekspert Arvid Aakre forklarer hvordan vi kan unngå kø.
02:06
Publisert: