Fitbit har det siste året tapt markedsandeler og fått bank på børsen. Kjernekompetansen deres innen aktivitetsmåling har fått hard konkurranse fra selskaper som Apple og Samsung, som i tillegg til aktivitetsmåling har produkter som tilbyr langt bredere funksjonalitet.

Høstens produktnyheter fra Fitbit viser at de er motiverte for å ta tilbake andelene sine og gå inn på konkurrentenes territorium.

Fitbit Flyer

Fitbit Flyer.
Fitbit Flyer. (Foto: Fitbit)

Flyer er Fitbits første ørepropper og en helt ny kategori for selskapet. Øreproppene er spesielt tiltenkt trening og kan brukes sammen Fitbits nye smartklokke (se eget avsnitt) uten å være avhengig av en telefon. De kan også brukes som helt vanlige hodetelefoner.

Øreproppene tåler mye fukt, er trådløse og skal sitte godt i ørene uansett aktivitet, ifølge Fitbit.

Fitbit Ionic

Fitbit Ionic.
Fitbit Ionic. (Foto: Fitbit)

Fitbit Ionic er selskapets første skikkelige smartklokke. Den er basert på et egenutviklet system, FitbitOS, så selskapet er avhengig av at apputviklere omfavner systemet og gjør apper tilgjengelig for at klokken skal kunne konkurrere med andre smartklokker.

Ionic har innebygget gps og en helt ny helsesensor og nok innebygget programvare til at man kan la mobilen ligge hjemme under trening. Den er også vanntett ned til 50 meter og har egen måling for svømming.

Fitbit har også lansert en egen betalingsløsning så man kan betale med klokken mot kontaktløse terminaler dersom man er kunde hos en av de 10 bankene Fitbit samarbeider med. 

Batteritiden skal være minst fire dager.

Fitbit Coach

Sammen med øreproppene og den nye smartklokken kommer også en ny treningsapp med eget medlemskap. Fitbit Coach kan gi videobaserte treningsøkter på mobilskjermen, slik de allerede gjør med Fitstar, men i tillegg kommer en ny lydbasert trenerfunksjon hvor man blir ledet gjennom en økt via hodetelefoner. Programmet har også veiledning for dem som ønsker å endre på kostholdet sitt.

Fitbit Aria 2

Fitbit Aria 2 måler også kroppsfettprosenten. 
Fitbit Aria 2 måler også kroppsfettprosenten.  (Foto: Fitbit)

Det siste produktet i Fitbits høstkolleksjon er en redesignet utgave av smartvekten Aria. Aria 2 gjør i stort grad det samme som den forrige vekten, men støtter nå inntil åtte forskjellige brukere og måler mer nøyaktig enn før.

Aria snakker med smarttelefonen via blåtann og legger alle målinger rett inn i Fitbit-appen.

Fitbit Aria 2 blir tilgjengelig i løpet av høsten og vil koste 1299 kroner veiledende. Fitbit Ionic blir tilgjengelig i løpet av oktober og vil koste 3499 kroner. Flyer kommer også i oktober og er prissatt til 1299 kroner.(Vilkår)