– Når man sitter i pysj på hjemmekontor er det ikke akkurat dekorativ sminke som selger best. Salget var likevel respektabelt, men med lavere vekst enn fjoråret. Men fjoråret var jo godt, så vi skal ikke klage, sier Berit Sjøvik som er daglig leder i nettbutikken Makeup Mekka.

I 2019 endte Makeup Mekka opp med et rekordhøyt resultat før skatt på 11,4 millioner kroner og en omsetningsvekst på 27 prosent fra 2018. På tre år har sminkeselskapet over doblet omsetningen.

Selv om netthandelselskap ikke var av de hardest rammede i korona, merket likevel Makeup Mekka at salget gikk dårligere. Selskapet jobber spesielt inn mot spesifikke sesonger gjennom året. Når arrangementer som for eksempel Pride og sommerfestivalene blir avlyst, påvirker det etterspørselen på selskapets varer. Dessuten har ikke nordmenn i karantene bidratt til å øke etterspørselen etter sminkeprodukter.

– Selskaper som selger sjampo, balsam og såpe gjorde det nok betraktelig bedre enn vi som selger sminke, sier Sjøvik.

Gode tall med nye eiere

Sminkeselskapet kan likevel se tilbake på et godt år i 2019.

– Det har rett og slett vært en lykkelig overgang, sier Sjøvik.

Hun refererer til da gründerselskapet i fjor ble solgt for nærmere 100 millioner kroner til klesgiganten Varner, samt Andreas Lysdahl og Sverre Flåskjer fra Equip Capital.

– De nye eierne er involvert i selskapet og vi fungerer godt som et team. Vi fikk akkurat de eierne vi ønsket oss, sier Sjøvik.

Selskapet ble etablert i 2009 av Hilde Johannessen Jeridi, Sammy Jeridi og en ekstern investor. Før oppkjøpet i 2019 sto de som hovedeiere sammen med Katja Ivarson og Hans Erik Horn. Etter oppkjøpet er kun daglig leder Sjøvik og Katja Ivarsjon som er igjen.

– De opprinnelige gründerne tenkte det var best å selge ut hele selskapet på en ordentlig og ryddig måte, sier Sjøvik som selv kom inn i selskapet 2017 med bakgrunn fra L'Oréal.

Før oppkjøpet i 2019 var selskapet opptatt av å være helt gjeldfri. Det kunne gå hardt utover likviditeten når det ble gjort store innkjøp utenfor høysesongen da salget var lavt. Det har endret seg etter at det kom inn nye eiere.

– Nå har vi en bedre finansiell ryggrad. Vi kan kjøpe mer og tillate oss å vokse raskere. Timingen for oppkjøpet var helt ideelt for vår del. Vi ønsker jo å være et vekstselskap, sier Sjøvik.

Holder på kjerneverdiene

– Vi hadde egentlig beregnet at omsetningen kom til å ligge på 73,7 millioner i 2019, men så endte vi jo opp på 77,3 millioner. Det var jo en kjempenyhet, sier Sjøvik.

Ifølge Sjøvik skyldes veksten selskapets gode omdømme.

– Vi får god omtale på sosiale medier og har et godt samarbeid med blant annet influensere som promoterer produktene våre. Vi følger tett med på trendbildet og har en aktiv dialog med kundene våre.

På tross av nye og større eiere, holder selskapet fast på en jordnær tilnærming til kundene.

– Vi er lydhøre overfor konsumentene våre. Vi kan svare de direkte på sosiale medier, noe de større selskapene ikke har mulighet til. Vi klarer også å holde på prisen og den gode kvaliteten, som også er en grunn til at vi vokser. Slurver vi her mister vi kjerneverdien vår, sier Sjøvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.