Siden Røde Kors Førstehjelp ble opprettet i 2008 som et datterselskap under Røde Kors Norge, har selskapet hatt en kraftig omsetningsvekst med salg av førstehjelpskurs og -utstyr. I fjor endte omsetningen på over 60 millioner kroner. Det er over dobbelt så mye som for fire år siden, i 2013 da omsetningen var under 30 millioner.

– Vi opplever jo at markedet blir mer og mer opptatt av helse, miljø og sikkerhet, sier administrerende direktør Fredrik Aasebø i Røde Kors Førstehjelp.

Han forteller at omtrent 40 prosent av inntektene kommer fra kurs, mens hjertestartere utgjør rundt 40 prosent og annet utstyr 20 prosent.

Redder liv

I 2017 og i 2018 til sammen har Røde Kors Førstehjelp ti dokumenterte tilfeller der liv er blitt berget ved hjelp av hjertestartere fra selskapet.

– Omtrent én gang hvert kvartal får vi tilbakemeldinger fra kunder om at produktene eller tjenestene våre har reddet liv. Vi regner med at det også skjer flere ganger uten at vi får tilbakemeldinger, sier Aasebø.

Han mener flere bedrifter nå er blitt mer opptatt av å la hjertestartere og førstehjelpsutstyr være tilgjengelig for flere enn bare de ansatte. Hjertestartere settes nå opp på steder der de tidligere ikke var tilgjengelig.

– For eksempel har vi utplassert hjertestartere i alle Rema 1000s butikker, sier Aasebø.

Likevel merker førstehjelpssjefen at nordmenn kan bli bedre til å utføre førstehjelp.

– Nordmenns førstehjelpskompetanse sett i et globalt perspektiv er god, men fremdeles kan de bli enda bedre. Flere tør ikke å utføre førstehjelp fordi de er redde for å gjøre vondt verre, viser undersøkelser som er utført for oss. Det er derfor viktig å få repetert førstehjelpskunnskapen med jevne mellomrom, sier Aasebø.

Sikter seg inn mot 100 millioner

Også i år har Røde Kors Førstehjelp vokst videre.

– Vi forventer å se en omsetning på 62–63 millioner ved slutten av året. Målet vårt de neste årene er å omsette for 100 millioner kroner i løpet av en femårsperiode, sier han.

Fredrik Aasebø i Røde Kors Førstehjelp er ikke redd for konkurranse, for det skaper mer blest rundt førstehjelp.
Fredrik Aasebø i Røde Kors Førstehjelp er ikke redd for konkurranse, for det skaper mer blest rundt førstehjelp. (Foto: Helge Skodvin)

I 2014 oppnådde Røde Kors Førstehjelp gasellestatus. I år satser Aasebø igjen på reprise. Gasellene er en årlig kåring av selskaper med stor vekst gjort av DN i samarbeid med Bisnode. For å bli en gaselle må Røde Kors Førstehjelp blant annet doble omsetningen over fire år og ha et samlet positivt driftsresultat.

Aasebø sier det er mange konkurrenter og tøff konkurranse i førstehjelpsmarkedet.

– Særlig er det tøff konkurranse fra de nasjonale leverandørene av bedriftshelsetjenester. Lokalt er det også flere mellomstore selskaper vi konkurrerer med. Samtidig ønsker vi konkurransen velkommen. Jo flere som er i bransjen, desto mer søkelys på førstehjelp.

Selskapet setter av omtrent 20 prosent av inntektene fra førstehjelpskurs direkte til Røde Kors lokalt. Av overskuddet bestemmer også styret hva som skal tilbakeføres til selskapet og hva som eventuelt føres videre til Røde Kors nasjonalt og regionalt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik når du gjennom til toppene: – Det er lov her, så benytt mulighetene
Her gir Arendalsuke-veteranen sine beste tips
01:24
Publisert: