Planen er børsnotering og å ta for seg i et verdensmarked på flere hundre milliarder kroner.

Den tilbaketrukne seriegründeren Jan Remmereit (59) er tilbake i manesjen igjen. Denne gangen med en nesespray som akkurat nå testes ut på kabinansatte i SAS.

– Jeg tror produktet kan slå gjennom fordi det gir veldig god beskyttelse, forutsatt at det brukes jevnt. Selv om også forkjølelsen har brutt ut, gjør produktet det mulig å holde nesegangen åpen og fungere greit, sier Remmereit.

I en årrekke har gründeren, uten noen medisinsk grad, jaktet på virkestoffer i havet. Gjennom de siste tiårene har han gått i bresjen med omega 3, slankeprodukter og psoriasismedisin. I flere faser har han solgt konseptene videre. Remmereit satt igjen med rundt en kvart milliard da hans selskap Natural ble solgt til Kjell Inge Røkkes Aker-konsern for noen år siden.

Allerede før 2000 begynte Remmereit å fatte interesse for forskningsartikler om hvordan immunforsvaret kunne styrkes og stenge forkjølelsesviruset ute av kroppen.

I flere år har han drevet egentesting av forkjølelsesproduktet både på seg selv og sine nærmeste, før det nå skal ut i markedet.

Siden nyttår har han trent seg ned for å la immunforsvaret få brynt seg.

– Jeg trente knallhardt to timer hver dag, så hardt som det går an. Vanligvis er jeg utsatt for forkjølelse og betente bihuler, men jeg ble ikke forkjølet før i forrige uke da jeg var på et møte og glemte å ta den daglige dosen.

Testes på kabinansatte

Nå innledes en studie i et ekstremt smittepressmiljø om bord på fly. En gruppe kabinansatte i SAS skal benytte produktet denne vinteren for å dokumentere effekten. I flybransjen er tørre slimhinner og forkjølelsesymptomer et velkjent problem og for selskapene påløper store kostnader når kabinpersonellet plutselig ikke er flyvedyktige.

– SAS-studien blir veldig spennende. Dette er en interessant gruppe siden de er en belastet gruppe som opplever mange problemer rundt forkjølelse og smitte samt ubehag i luftveier og bihuler.

Frode Fagermo er hentet inn som er sjef i selskapet Viiral som står bak produktet. Han tror SAS-studien kan gi en enorm kommersiell verdi hvis den blir vellykket.

– Det finnes knapt noen yrkesgruppe som er så utsatt for tørre slimhinner og virus. Det er ikke anbefalt å benytte andre typer nesespray over tid, mens dette produktet kan smøre uten å skade, sier Fagermo.

Jan Remmereit har tidligere bygget opp helsekostkonsernet Natural. De siste årene har han levd en tilbaketrukket tilværelse i Volda på Sunnmøre, mens han har vært sentral i utviklingen av flere helseprodukter.
Jan Remmereit har tidligere bygget opp helsekostkonsernet Natural. De siste årene har han levd en tilbaketrukket tilværelse i Volda på Sunnmøre, mens han har vært sentral i utviklingen av flere helseprodukter. (Foto: André Pedersen)

– Dere er jo ikke de første som skal knekke forkjølelsesgåten?

– Ja, vi er nesten det. Markedet er stort for produkter når du er blitt forkjølet, men det er svært få produkter som ikke skal gjøre deg syk og er forebyggende, sier Fagermo.

Baserer seg på sjøpølser

Det sentrale virkestoffet i preparatet er sialinsyre naturlig fremstilt fra sjøpølse hentet opp fra havet utenfor Island.

– Sjøpølse er et bløtdyr som har mer sialinsyre enn andre dyr i havet. Sialinsyre er en del av det gamle immunsystemet i naturen og har hatt en sentral rolle i evolusjonen.

Remmereit fattet interesse for sialinsyre allerede før år 2000 da det var et tema i forskningsartikler innen hiv- og kreftforskning. Målet er å styrke immunforsvaret slik at ikke viruset slår ut.

Først klarte Remmereit å fremstille sialinsyre i en syntetisk prosess før han fikk gjennombruddet ved å ekstrahere stoffet fra sjøpølse.

Det er allerede gjennomført en pilotstudie med et utvalg på 100 personer.

– Vi kan dokumentere at den virker. Faren og bivirkningene er lik null siden virkestoffet også finnes i brystmelk, sier Frode Fagermo.

Professor Martin Schalling ved Karolinska institutet er blant flere fagnavn som er hentet inn som medisinsk alibi.

– Det var viktig å få med spesialister fra Karolinska. Det er et kvalitetsstempel, sier Remmereit.

Kjerringrådene mot forkjølelse har florert i en årrekke, mens dokumenterte svar på gåten har så langt latt vente på seg.

Overlege og førsteamanuensis Anne-Marte Bakken Kran ved virusavdelingen Oslo universitetssykehus, Ullevål synes forsøkene virker spennende.

– Det er flere ulike virus som kan være årsak til forkjølelse, men rhinovirus er vanligste årsak. De fleste forkjølelsesvirus gir milde og forbigående infeksjoner, og har derfor ikke vært blant de høyest prioriterte forskningsområdene. Forkjølelsesvirus smitter via luftveissekreter og formerer seg i cellene i slimhinnene. Hvis man skulle klare å finne et virkestoff som kan blokkere viruset fra å komme inn i cellene, så høres det ut som en fornuftig tilnærming å gi dette i form av nesespray.

Om sprayen virkelig virker kan hun ikke si noe om.

– Det er flott at gründeren har alliert seg med forskere og får gjennomført kliniske studier i et forsøk på å dokumentere effekten.

Vil bekjempe virus i Asia

Nå hentes det inn 18 millioner i frisk kapital. Remmereit sitter med 80 prosent av aksjene før emisjonen, mens mineralvannprodusenten Oscar Sylte allerede er inne med en mindre eierandel. Selskapet opererer selv med en verdsettelse på 97 millioner kroner etter å ha konsultert ulike miljøer.

Men ekspansjonsplanen stopper ikke der: Planen er en børsnotering i løpet av to år.

Allerede i desember kan nesesprayen ut i de første apotekene. I det norske markedet skal produktet distribueres både gjennom butikker og direktesalg, men Fagermo legger ikke skjul på at selskapet har store internasjonale ambisjoner.

Bare i USA selges det forkjølelsesprodukter for 55 milliarder dollar, mens verdensmarkedet er beregnet til 240 milliarder kroner. Det er allerede etablert kontakt mot det amerikanske markedet og det for å få en fot innenfor gigantkjeder som Walmart.

– Markedet i Asia er også enormt.

Viiral har ikke bare planer om å utvide med nye produkter som sugetabletter og vann, men har også planer om å bruke virkestoffet innen landbruk og havbruk for å forbedre dyrehelse og produktivitet.

Ut for en hundrelapp

Fagermo, med bakgrunn fra privatkundemarkedet i Sparebank 1 SMN, jobber nå mot målrettet investormiljøer som lokkes med høy avkastning. Sprayen får en stipulert stykkpris på 99 kroner ut til grossist, ifølge prospektet.

– Dette er et selskap som har år med forskning bak seg og nå er produktet klart for markedet, sier Fagermo.

Som tidligere toppfotballspiller for Ålesund og Farmen-deltager vet han litt om smerte.

Jan Remmereit har sitt hovedkontor i Hovdebygda mellom Ørsta og Volda. Som tilbaketrukken eier kan han bruke formiddagsøktene med styrketrening til å dagdrømme.

– Tror du forkjølelsesproduktet blir en like stor suksess som omega 3?

– Ja. Det er jo to veldig ulike produkter med ulike bruksområder, men jeg ser et stort markedspotensial og mange ulike bruksområder.(Vilkår)