Helsedirektoratet mener bruken av ordet «nyhet» er et brudd på forbudet mot alkoholreklame.

Etter en gjennomgang av taxfreebutikken på Oslo lufthavn og Vinmonopolet på Storo i Oslo har direktoratet konkludert med at det ikke er nødvendig å opplyse om at noe er en nyhet for at kunden skal velge riktig vare. Det kan derimot bruken av ordene «søt» eller «økologisk» være, fordi disse betegnelsene baserer seg på fakta om produktene.

Saken fortsetter under videoen

Vinene slippes om tre uker, men nå er det for sent å komme først i køen
Allerede nå har folk begynt å sove i kø for Burgund-slipp på spesialpolet på Aker Brygge.
01:35
Publisert:



Opplysninger om at en alkoholholdig vare er en nyhet, faller heller ikke inn under noe unntak fra reklameforbudet, mener Helsedirektoratet.

Direktoratet presiserer at enhver form for informasjonsmateriell som har som formål å fremme salg av alkohol, er forbudt, også den som finnes inne i et salgslokale for alkohol.

– Vi har ikke noen intensjon om å selge mest mulig alkohol, sier Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, til NTB.

Han forteller at Vinmonopolets vareutvalg fornyes annenhver måned. Noen varer går ut, mens andre kommer inn.

– Mange av våre kunder er svært interessert og kommer gjerne for å spørre om nyheter. Vi har sett på dette som en faktaopplysning.

– Men vi vil selvfølgelig følge opp det Helsedirektoratet ber oss om, sier Bing Lorentzen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.