Toyotas bilforhandlere har nok en gang Norges mest fornøyde bilkunder. Ifjor gikk Skoda forbi Toyota, som seks ganger tidligere har hatt Norges mest fornøyde kunder, uavhengig av bransje. I år kommer Flytoget og Finn.no foran Toyota på totallisten, men blant bilforhandlerne, er det Toyota som troner på toppen.

Les også: De har Norges mest fornøyde kunder

Toyotas kortvarige nedgang ifjor skyldes mest sannsynlig de mange tilbakekallingene og problemene Toyota hadde i 2010, men nå har det lenge vært stille rundt selskapet.

- Jeg er stolt av å være en del av Toyota-organisasjonen. De gode resultatene skyldes langsiktig kundeorientering og engasjerte medarbeidere hos forhandlere og importør. Allikevel er vi opptatt av å bli enda bedre, og skal skape enda bedre kundeopplevelser i tiden fremover, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy i en pressemelding.

Dramatisk fall
Mer dramatisk er det da med Skoda som faller fra en førsteplass i bransjen ifjor, til en laber niendeplass i år.

 

- Vi har slitt med kapasiteten på grunn av stor vekst, men ble litt sjokkert over at fallet var så stort, sier Håkon Fergestad, sjef for Skoda-importen i Norge, til DN.no.

Ifjor lå Skoda på en fjerdeplass totalt, og året før var de også på topp ti-listen.

Skal opp igjen
- Vi har ingen ambisjon om å ligge på 32. plass, vi skal ligge blant de ti beste, sier Fergestad.

Nå jobber Skoda-organisasjonen med å bedre kapasiteten på både salg, service og verksted i hele Norge, og skal studere årsakene til det store fallet nøye.

- Det er vanskelig for selgeren å gi en god kundeopplevelse når han ikke har noe svar å gi, og dette tar vi hos importøren på vår kappe, sier Fergestad til DN.no.

Tross et stort fall, har Skoda fremdeles fornøyde kunder, da poengsummen 76,7 poeng går fint inn i tilfreds-kategorien.

En annen trøst for Skoda, er det at de fremdeles har bilforhandlerbransjens nest mest lojale kunder.



80-89 poeng: Svært tilfreds
70-79 poeng: Tilfreds
60-69 poeng: Likegyldig/misfornøyd
50-59 poeng: Klart misfornøyd

Kilde: Norsk Kundebarometer/Dagens Næringsliv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.