Audi, Mercedes og Volvo har alle nye modeller blant kompaktbilene. Nå har alle kommet til Norge.

Og hvilket race det har blitt om å lage den beste bilen!

Produsentene har langt på vei vært tro mot sine egne idealer, der Audien langt på vei er den mest sportslige, Volvo heller mot familiebil-konseptet, men med spissede egenskaper. Den største omveltningen er det Mercedes som står for etter at de endelig forlater mini-flerbrukskarosseriet til fordel for en skikkelig kompaktbil. Og utseendemessig er dette et sjumilssteg, der de etter vår mening går av med seieren om dette hadde vært en missekonkurranse.

Det er det altså ikke. For ikke nok med at bilene skal være sporty, praktiske og trygge. De skal også ose kvalitet og gi det lille ekstra til kunden, og dermed kunne kalle seg premiumbiler.

Se bildeserie: Tre ferskinger

Mest premium
Og for å ta det siste først. Hvilken er mest premium av disse?

Se video her: Vi premiumtester kompaktene



Volvo har lenge ønsket seg medlemskap i premiummerkeklubben, men har kålet det litt til med bare å bli billigere og billigere. Noe av premiumpakken er rett og slett at bilene skal være hakket dyrere enn andre biler. Når man derimot ser på interiøret i Volvoen, så er det ikke så mye tvil om at dette er en bil som ved hjelp av fin design og velvalgt materialbruk definitivt aspirerer til medlemskap i klubben. Likevel er det slik at de to andre faktisk føles hakket mer eksklusive på små detaljer som danner en helhet. Tysk seier her altså.

Mest plass
Og selv premiumkunder trenger plass til å få med både passasjerer og bagasje på tur.

Se video med pappesketest av kompaktbilene



Vår pappesketest avslører at oppgitt bagasjeromsplass ikke alltid forteller hvordan bagasjerommet er i praktisk bruk. Volvoens såkalte VDA-tall er ikke oppgitt til mer enn 335 liter, Mercedesen til 341 og Audien tar 365 liter. Vår praktiske test snur dette på hodet, og utforming av bagasjerommet og bakluka gjør at Volvoen rommer mest, og Mercedesen desidert minst.

Audi A3 kommer i femdørsversjon neste år, noe som vil gjøre den både mer praktisk og romsligere.

Best kjøreegenskaper
Hva man legger i utrykket "best kjøreegenskaper" kan være så mangt. Av disse tre er det i hvert fall Audien og Mercedesen som kniver om hvem som er den sportsligste bilen. Audien trekker det lengste strået på grunn av en sylskarp styrerespons og et velbalansert chassis.

Se video: Best på veien



Mercedesen er også svært sportslig oppsatt, men føles ikke like skarp og kvikk som Audien.

Volvoen er mer som en Volvo skal. Den er komfortabel, men det betyr ikke at den ligger langt etter de to andre når det gjelder kjøreegenskaper. Vi kjente det første gang vi kjørte bilen i sommer, og holder fremdeles på at dette er den beste kjørebilen fra Volvo.

Mest for pengene
Innstegsprisen i premiumsegmentet er stort sett ikke noe å henge seg mye opp i. Noen av dem er såpass dårlig utstyrt at man må krysse av mangfoldige tusen kroner ekstra på tilvalgslistene i bilbutikken.

Etterhvert har likevel også disse produsentene blitt flinkere til å sette sammen gunstige pakker på utstyr som man har overbevist folk om at bilen må ha om man skal kunne bli kvitt den på et senere tidspunkt.

Uansett er innstegsprisen på Volvoen den laveste. V40 kan kjøpes fra 250.000 kroner med den minste dieselmotoren. Den samme som sitter i vår testbil. Den bråker selvfølgelig mer enn bensinmotorene i de to konkurrentene, men den gir bra med krefter og er den mest økonomiske av de tre i bruk.

Se video: Denne bilen gir mest for pengene



Mercedesen starter på 270.000 kroner. Da får du en samme motor som vi kjører her; en bensinmotor på 122 hestekrefter som leverer varene bra. Minste diesel koster 10.000 kroner mer.

Audien har ennå ikke kommet med de minste motorene, og heller ikke i femdørsversjon. Innstegsprisen på minste modell med 105 hestekrefter bensinmotor og fem dører blir antakelig omkring Mercedesens pris. Vår testbil har grunnet en 180 hestekrefter sprek motor og dobbeltklutsj girkasse en fra pris på 365.000 kroner.

Nuller man ut de forskjellige motorene og legger hvor mye man får for pengene til grunn, stikker Volvo av med denne kategorien. Fine utstyrspakker til rimelige priser gjør at vår testbil såvidt bikker 300.000 kroner.

Legger man også til grunn den større plassen, superresultater i kollisjonstest, god komfort og at den nesten holder følge med de to andre både på sportslighet og premiumkvalitet, er Volvo V40 vinneren av vår test.



A-klasse

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.