Hva har sunt bondevett med moderne forretningsliv å gjøre?

- Ganske mye, mener Amund Fjeldstad, som nå er ute med sin tredje bok: "Sunt bondevett på jobben". Han har over 20 års erf#229 innen markedsføring, salg, kommunikasjon og ledelse, jobbet tidligere som direktør i det amerikanske konsulentselskapet Gartner, og er i dag grunnlegger og leder av Fjeldstad & Partners.

- Det går fint an å lykkes uten å gjøre alt så komplisert. Jeg tror bonden som lever nær naturen er formet - og også tvunget - til å forholde seg veldig effektivt til omgivelsene. Han har ikke noe valg og bruker heller kreftene på det han kan gjøre noe med. Det handler om å være bevisst på hvordan man bruker energien sin, da får man mer igjen for den, sier Fjeldstad.

- Moderne businessfolk, derimot, tar ting mer personlig og har lettere for å dvele ved det negative. Slikt tar energi. Samtidig fremstår de ofte stresset i motsetning til bøndene, som også jobber lange, knallharde dager, sier ledereksperten.

- Så redde for å gjøre feil
Fjeldstad burde vite hva han snakker om: Han er bondesønnen fra Ringerike som reiste ut i verden og gjorde karriere. Og fant ut at han kom langt ved å tenke enkelt og bruke sunt bondevett. I den nye boken sin skriver han mye om "fatter´n" og "mutter´n" og om hva de lærte ham hjemme på gården.

- Ledere i dag er så redde for å gjøre feil, og er redde for å stille spørsmål som gjør at de fremstår som dumme. Du kan tenke til du blir blå, men mitt råd - som jeg også fikk av fatter´n - er å bare sette i gang og så justere underveis og se hvordan det fungerer. Gjør du en feil, lær av det til neste gang. Jeg tror det er lurt å kaste seg ut i ting og ta noen sjanser. Tenk læring - ikke fadeser. Og bevar en sunn pragmatisme, sier Amund Fjeldstad.

- Det skjer så mye så fort i samfunnet i dag, men veldig lite av dette er noe du kan påvirke. Bruk energien der du kan gjøre en forskjell, uten å godta dill-dall. Da får du mest igjen for den innsatsen du legger ned, tilføyer han.

- Hard eller myk leder?

- Det ene utelukker ikke det andre. Hard og myk ledelse er to sider av samme sak, slik jeg ser det. Ledere må bygge fleksibilitet for å få til begge deler. Av og til må man kjøre beinhardt på for å få gjennomført noe, andre ganger må man ta frem de myke sidene og være opptatt av menneskene, sier Fjeldstad.

I boken sin skriver han om å skape bedriftskultur for topp-prestasjon.

- En slik bedriftskultur har noen karakteristiske rekk: For det første produserer den betydelig bedre resultater enn konkurrentene, både i opp- og nedgangstider. Den bygger merkevaren gjennom medarbeiderne, mer enn gjennom PR og reklame, den er fleksibel og tilpasser seg raskt endringer i omgivelsene. Den kjennetegnes av driv og energi. Bedriftskulturen har en sterk "one voice", altså en enhetlig forståelse av retning. Som leder må man tvinge seg selv til å bli konkret, selv der det er vanskelig, sier Amund Fjeldstad.

- God energi smitter videre
- Hvordan skal man motivere andre til å yte maks?

- Ledere som er gode til å skissere bedriftens fremtid som noe spennende, har lettere for å få med seg medarbeiderne. De er også gode på å gi energi som smitter videre og på sikt skaper man dermed en sunn bedriftskultur. Uansett om man har 3 eller 30.000 ansatte, det er de samme drivkreftene som gjelder, bare på ulikt nivå.

- Hva kjennetegner en dårlig leder, etter din mening?

- Hvis man ikke er egnet til eller interessert i lederrollen, vil dette komme tydelig frem på signalene man sender ut. Det kan også handle om mangel på coaching. Ledere som verken ser eller lytter til ansatte, skaper også frustrasjon. Å være leder handler egentlig om å ta relativt enkle grep, likevel er det mange som bommer. Hvis man klarer å ha en gjennomtenkt lederstil og gir klart uttrykk for hva man står for og hvor man vil, kan imidlertid dette unngås. Forutsigbarhet er en viktig lederkvalitet, sier Fjeldstad.

Les også: Styr unna denne lederstilen

- Skolen skaper ledere som ikke takler kriser

Trenger ikke topp-CV for å bli en suksessrik sjef

Slik blir du avslørt på jobbintervjuet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.