Genève, Sveits: I rekken av superbiler i Genève, er nok denne Ferrarien den supreste.

Modellen som skal erstatte Enzo heter oppfinnsomt nok LaFerrari. Navnet Ferrarien, burde legge ganske kraftige føringer, noe bilen innfrir. Den er i hvert fall pressedagenes største journalist-magnet, og ikke helt uten grunn.

Hør bare på disse tallene: Null til 100 km/t på under 3 sekunder, 200 km/t passeres under fire sekunder senere, mens 300 km/t nås etter 15 sekunder. Toppfarten er oppgitt til over 350 km/t.

963 hestekrefter, fordelt på en V12-bensinmotor på 6,3 liter og 800 hestekrefter samt en elektrisk motor på 163 hestekrefter. Samlet dreiemoment oppgis til over 900 newtonmeter.

Selv om den er en såkalt Hy-Kers-hybrid, går den ikke akkurat under miljøbil-betegnelsen. Co2-utslippet er oppgitt til 330 gram per kilometer.

I Ferraris prøver rundt testbanen utenfor fabrikken i Maranello, har bilen vist seg å være fem sekunder raskere enn Enzo, og tre sekunder raskere enn F12Berlinetta. Runden tok under 1 minutt og 20 sekunder, så marginene er ganske store.

Nærmere en Formel 1-bil fra Ferrari er det vanskelig å komme. Selv sitteposisjonen er utarbeidet til å være så lik en en-seter som mulig, etter konsultasjon med Felipe Massa og Fernando Alonso.

- Vi valgte å kalle denne modellen LaFerrari, fordi den er det ultimate uttrykket for hva som definerer vårt selskap - det ypperste. Det ypperste i form av teknologisk innovasjon, ytelser, visjonær styling og den pure kjøreglede. Tilsiktet våre samlere, er dette en enestående bil som bidrar med avanserte løsninger som i fremtiden vil komme i resten av modellrekken vår, og den representerer benchmark for hele bilindustrien. LaFerrari er det fineste uttrykket for vårt selskaps unike og enestående ingeniørarbeid og kunnskapen til design, inkludert den vi har opparbeidet oss i Formel 1, sa Ferrari-sjef Luca di Montezemolo, under avdukningen av bilen.

Nok en gang leverer bilprodusentene superbiler på løpende bånd her i Genève, sportsbilenes messe. Og Ferrari er en av de mest ekstreme.

Selveste Ferrarien er selvsagt Ferrari-rød.
Selveste Ferrarien er selvsagt Ferrari-rød. (Foto: Embret Sæter)

Les også; Denne superbilen skal det lages kun tre av – og de er allerede solgt

Sportsbilenes lekegrind (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.