– Skal man ha en kunnskapsbasert samfunnsdebatt må fakta på bordet.

Dette sier gruppeleder for Statistikkteamet i Norad, Hanne Thonstad. Hun er ansvarlig for Norads publikumstjeneste som i detalj viser hvor norsk bistand brukes, og til hva.

– Bistand har alltid vært i søkelyset, og må tåle mye kritikk. Det er også mange myter om hvordan bistandspengene brukes. Ved å ha en selvbetjent publikumsløsning basert på full åpenhet håper vi å kunne endre disse oppfatningene, sier Thonstad.

Publikum kan på Norads nettsider selv velge hvilke detaljer de vil se og får dem presentert grafisk i kart eller diagrammer.

– Det viktigste med denne løsningen er at vi når mange med presis og detaljert informasjon. Det gjør også at Statistikkteamet bruker mindre tid på å hjelpe brukere på telefon, sier Thonstad.

Løsningen har også vist seg å ha en stor intern effekt.

– Vi på kommunikasjonsavdelingen bruker den daglig. Faktisk er interne brukere den største brukergruppen, selv om dette ikke var det vi gikk etter, sier nettansvarlig Kari Ulveseth i Norad.

Selv om Norad har en stor database med alle detaljer om norsk bistand helt tilbake til 1960, har ikke prosjektet vært særlig komplisert.

– Vi fikk tildelt budsjettmidler i 2010 og la ut et anbud. Etter at vi hadde valgt leverandør tok det bare tre måneder før tjenesten var lansert. Spesielt kostbart var det heller ikke, sier Ulveseth. Hun mener flere offentlige direktorater burde vurdere likende tjenester, ettersom terskelen for å få dem til ikke er så høy.






Bare tre mann
Leverandør av løsningen er Visma Sirius.

– Utviklingstiden var på rundt tre måneder og det jobbet to til tre personer full tid med prosjektet. Det er i denne sammenheng ikke spesielt mye, sier Vidar Evensen, administrerende direktør i Visma Sirius.

Han mener mye av årsaken til at prosjektet gikk så raskt og ble så bra var at oppdragsgiveren hadde et klart bilde av hva de ønsket.

– De hadde et veldig bevisst forhold til hva de ville levere og til hvem. For oss ble utfordringen å bearbeide en database som har forandret seg i 50 år til noe som kunne brukes i en nettleser, sier Evensen.

Vil ha mer åpenhet
Norads løsning har vært på luften i nesten et år allerede. Suksessen har gjort at de har hevet listen ytterligere for åpenhet og publikumstjenester.

– Statistikkportalen Norsk bistand i tall viser hvem som får hva, men vi ønsker også å vise resultatene av norsk bistand. Derfor jobber vi nå med en enklere løsning for dette også, sier Ulveseth.

Norad har et eget evalueringsutvalg som følger opp bistandsmidler og hvordan mottakerne bruker dem. Det finnes ingen fullstendig database med resultater av alle norske bistandskroner, men Norad arbeider for å sikre at pengene blir best mulig brukt, og ønsker å fortelle om de eksemplene som finnes både på god og dårlig bistand.

– Dette er viktig både for å vise hva pengene går til, og for å lære av tidligere feil, sier Ulveseth.

Her kan du selv prøve Norads publikumsløsning:

&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;b&gt;Les også: &lt;br/&gt; &lt;relation source="escenic-migration" sourceid="2371286" &gt;&lt;field name="title"&gt;Hele Norge skal digitaliseres&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;br/&gt; &lt;relation source="escenic-migration" sourceid="2379688" &gt;&lt;field name="title"&gt;Feilslåtte bestillinger for milliarder i stat og kommuner&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;br/&gt; &lt;relation source="escenic-migration" sourceid="2376498" &gt;&lt;field name="title"&gt;Viser vei til morgendagens Norge&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/b&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="dncommentsenabled"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="isopinionarticle"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="showarticlefooterbyline"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Teknologi" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.