«Vi har allerede lykkes med én», sa direktøren ved PS: hotell, Jørn Walmestad på talkshowet Lindmo sist fredag. Han siktet til målet om å få folk til å si opp.

«Han jobber nå i resepsjonen på Scandic hotell, og får ekstremt gode tilbakemeldinger. Og vi har ikke vært i gang så lenge,» sa Walmestad.

Rett før jul åpnet det splitter nye spesialdesignede bygget PS: hotell ved Akerselva på Grünerløkka i Oslo, med 31 rom og 90 sengeplasser over åtte etasjer, to suiter og en takterrasse. Ni av ti ansatte er hentet ut av Nav-køer, der de har befunnet seg på grunn av ulike psykiske problemer, lærevansker eller rusproblemer. Ideen er at arbeidsledige får jobbtrening ute i virkeligheten, samtidig som de får en passelig dose skjerming. Med seg i Lindmo-studio hadde initiativtager Walmestad med seg to hotellansatte med broket bakgrunn som kunne fortelle om en helt ny tro på livet.

Det er åpenbart motiverende at jobben du gjør faktisk betyr noe for noen, hotellgjester for eksempel

Nav kan saktens trenge en solskinnshistorie å varme seg på. Ifølge en fersk evaluering har nemlig den 4,5 milliarder dyre Nav-reformen gått aldeles galt. Ideen bak reformen var at ved å slå sammen arbeidsmarkedsetaten, trygdeetaten og diverse sosiale tjenester, skulle brukere møte en felles og mer effektiv førstelinjetjeneste. Der slagordet var «Flere i arbeid, færre på trygd» er fasit imidlertid blitt «Færre i arbeid – lenger på trygd». Ifølge et innlegg av Simen Markussen og Ragnhild Schreiner fra Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning i DN onsdag, falt sannsynligheten for at en arbeidsledig gikk over i jobb kraftig de første årene etter at Nav-reformen ble gjennomført. Videre minsket også sjansen for at en sosialklient begynte med utdannelse betydelig. «Den potensielle gevinsten av én felles inngangsdør hos Nav ser ut til å ha blitt overskygget av kaoset på innsiden,» skriver forfatterne. Riktignok finner de en nedgang i antall uføretrygdede, men siden færre kommer over i ordinær jobb, konkluderer Frisch-forskerne med at folk etter innføringen av Nav-reformen blir stående lenger i midlertidige og ofte dyre tiltak.

PS: hotell-modellen bør være et eksempel til etterfølgelse. Ikke bare er det åpenbart motiverende at jobben du gjør faktisk betyr noe for noen, hotellgjester for eksempel. En annen effekt er at offentlige kostnader reduseres, fordi private faktisk er villige til å betale for jobbøvingen.

Walmestad fikk ideen i London i 2009, da han besøkte Jamie Olivers restaurant Fifteen, bygget over samme lest for å nå arbeidsløs ungdom uten tro på seg selv og fremtiden. Han fikk med seg et begeistret Nav som har beskrevet prosjektet som nyskapende, og hotellet var nylig også nominert til Ferdprisen «Årest sosiale entreprenør.»

Flesteparten av de ansatte ved PS: hotell har vært arbeidsløse i mange år. Målet er at maks ett år i tilrettelagt jobb skal gjøre dem klare for det ordinære arbeidslivet. Faren er selvsagt at det blir så trygt og hjemmekoselig på PS: hotell at ingen ønsker å slutte der. At den nødvendige skjermingen gjør jobberf#229en irrelevant for jungelen der ute. Derfor er det avgjørende at målet aldri mistes av syne. Hjemmesiden til hotellet er lovende i så måte. Der står det under overskriften Hiring: «I fremtiden vil du kunne finne arbeidskraft til hotell- og servicenæringen gjennom hotellets profil på LinkedIn».

Måtte Jørn Walmestad og Nav lykkes med dette, og inspirere flere.

Et av årets nyord er verbet «å nave». Bruken er tolket som tegn på at nå er det helt ok å ikke gjøre noen ting, bortsett fra å heve trygd. PS: hotell kan bidra til å gi naving et nytt innhold. Det ER kult å nave når det fungerer som det skal: Som et dytt over fra utenfor til innenfor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.