Ti minutters gange fra flybussens endestopp på Centralstasjonen i Stockholm, i retning bydelen Kungsholmen, ligger en stor grå koloss, et 60-tallsbygg som huser Clarion Hotel Amaranten – hotellet Petter Stordalen kjøpte av First Hotels-eier Asmund Haare i 2013.

Forventningene til frokosten på hotellet ble langt fra innfridd.
Forventningene til frokosten på hotellet ble langt fra innfridd.
Skepsisen mot den litt slitne fasaden forsvinner når man møter en stor, åpen og hyggelig lobby innenfor svingdørene. Til høyre for resepsjonen ligger en hyggelig hotellbar og litt lenger inn i den romslige førsteetasjen kan man gå rett inn i restauranten Kitchen & Table. Når det er mange gjester på hotellet brukes også restauranten som frokostsal. Frokosten, ja. Kommer tilbake til den litt senere.

Innsjekkingen gikk effektivt. Et lite smil var det som ble DNs tester til del. Men skal ikke kimse av et smil, men litt informasjon om servicetilbudet ved hotellet og et «velkommen» hadde ikke gjort noe.

Rommet var stort og innbydende med rolige farger i beige og rustrødt. Rommet var nok blant de nyoppussede rommene.

Sengen ruvet i rommet – som den også skal når det viktigste ved et hotellopphold er å få en god natts søvn. Arbeidsplassen var en smal benk plassert ved veggen hvor flatskjermen henger. Det trådløse nettet fungerte godt, så man kunne også bunkre seg opp i sengen med pc-en. Sengen var god, og Clarion skryter selv at det har de «beste kudderna i stan». Det er vanskelig å sjekke ut, men det kan bekreftes at putene iallfall passet denne testeren bra.

På rommet var det vannkoker, strykejern og minibar. Badet var innbydende og godt utstyrt med produkter og store myke håndklær. Renholdet var det lite å si på, bortsett fra funnet at et brukt barneplaster med Pippi på som lå på gulvet under gardinen.

Etter en god natts søvn, gikk tester med store forventninger til frokost. De ble langt fra innfridd. Det var ikke det at man ikke var blitt advart – for i heisen kom det med jevne mellomrom opp et bilde med tittelen «How do you like your breakfast» med en illustrasjon og beskrivelsen «busy» hvis du valgte å legge frokosten mellom halv ni og ti. Meningen var nok å gi en vennlig beskjed om at det kunne lønne seg å stå opp litt tidlig hvis man skulle få godt utbytte av frokosten. Men det er vel ikke slik at det er gjesten som skal tilpasse seg hotellet, men omvendt?

Sengen ruver i rommet og sørger for en god natts søvn.
Sengen ruver i rommet og sørger for en god natts søvn.
 

Det var riktignok «busy», men det var ikke køen av mennesker rundt frokostserveringen som var problemet. Det gikk fint å finne bord, særlig hvis man var villig til å rydde unna litt asjetter og glass selv. Problemet var mangel på mat. Det var ikke bacon, ikke egg, ikke eggerøre (da den endelig kom var det en pulvervariant av verste sort, så den kunne uansett droppes). Utvalget av annet pålegg var helt på det jevne. Det var brød, men på fatene med croissanter bare smuler igjen. De ble heller ikke fylt på, såvidt denne testeren fikk med seg. Utvalget av yoghurt og frokostblanding var godt, pluss for bra utvalg av allergimat.

For de treningsivrige var det et helt greit styrkerom i første etasje. Svømmebassenget det reklameres for, passet nok best for de aller minste.

DNs tester var fornøyd med det meste – unntatt frokosten. De drøyt 800 som har lagt igjen anmeldelser på TripAdvisor vil heller ikke gi toppscore til hotellet. Der rangeres det som nummer 93 av 158 hoteller i Stockholm.

«Clarion trivs på Kungsholmen» står det på en gigantposter på den ene kortveggen utenfor hotellet. Det har gjestene også all grunn til, særlig hvis de liker å innta frokosten tidlig, mens det ennå er mat på fatene.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.