Siden fredag i forrige uke har over 200 DnB NOR-kunder ringt banken og etterlyst bankkortene sine.

– Det er en del kort som skulle vært fornyet, som ikke er kommet fram til kundene, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR til VG.

Kundene det gjelder sliter dermed med at de ikke har fått nye kort, samtidig som de gamle kortene utløp i januar. Dermed kan kundene ikke benytte betalingsterminaler eller minibanker.

De nye kortene ble sendt ut 3., 10. og 11. januar. Det er firmaet Tag Systems i Mo i Rana som produserer bankkort for DnB NOR. Kort sendes til Bodø postterminal. Der stopper sporene etter de forsvunnede kortene. Verken Posten eller DnB NOR visste mandag kveld hvor kortene var blitt av.

Undersøker saken
– Vi har ikke fått noen bekreftelse på at vi har mottatt denne forsendelsen, sier informasjonssjef Merete Jebsen i Posten.

Nå undersøker Posten og DnB NOR saken. Ingen av dem kan si om kortene er stjålet.

Kundene som savner sine nye bankkort, har fått tilbud om å sperre de bortkomne kortene, og heller få tilsendt nye kort.

Forbrukerrådets rådgiver Bjørnar Eilertsen synes det er hårreisende at kortene er sporløst forsvunnet.

– På et bankkort står fødselsnummer og alle andre opplysninger uvedkommende trenger for å foreta et identitetstyveri, sier Eilertsen. Han mener banken har et klart ansvar for å ordne opp, og reagerer på at DnB NOR ikke automatisk sperret kortene som er på avveie.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.