- Vi kan ikke ta 100.000 kroner mer for denne bilen enn for en konkurrent som slipper ut mye mer CO2, sa Frps Bård Hoksrud før han prøvekjørte en ladbar Volvo for første gang for et drøyt år siden.

Volvo V60 i ladbar versjon slipper nemlig ut spektakulært lave 49 gram Co2 i gjennomsnitt med et forbruk på latterlige 0,19 liter på milen. Det er langt under halvparten av hva en tilsvarende Volvo V60 med lat dieselmotor gjør. Det fordrer selvsagt at du lader batteriene på bilen, noe som gjør at du kan kjøre fem mil uten at dieselmotoren på 215 hestekrefter trenger å forbruke noe i det hele tatt. Den eneste fordelen denne bilen kan nyte som elbil, er lading på offentlige ladestasjoner.

Batteriet er på 11,2 kWh lades opp på tre-fire timer via en 16A-kurs, og gir en elektrisk kjørelengde på fem mil.
Batteriet er på 11,2 kWh lades opp på tre-fire timer via en 16A-kurs, og gir en elektrisk kjørelengde på fem mil. (Foto: Embret Sæter)

Når batteriet er tomt, fungerer bilen som en hybridbil. Og til tross for bra med effekt, forbruker den heller ikke på langkjøring mer enn omkring halvliteren på milen.

Plug in hybriden er langt fra lat. Elmotor og dieselmotor yter til sammen 283 hestekrefter, noe som gjør den lynrask. Null til 100 km/t tilbakelegges på drøye seks sekunder. Det gjør den til en av de raskeste bilene Volvo har i porteføljen. Elmotoren driver bakhjulene, og dieselmotoren tar seg av forhjulene. En egen knapp kan tvinge drift på alle fire hjul, så en viss fremkommelighet har da bilen også.

Riktignok er det en del som ofres på veien til slike imponerende tall.

For det første er bilen mer en husmannsplasstralle enn en herregårdsvogn. Bagasjeplassen lider massivt av plasskrevende batterier og elektrisk motor. 305 liter er 125 liter mindre enn en standard V60, og for eksempel 75 liter mindre enn i en Volkswagen Golf eller 30 liter mindre enn lillebror V40.

Bagasjerommet er svært lite, så ferie for hele familien fordrer streng pakking.
Bagasjerommet er svært lite, så ferie for hele familien fordrer streng pakking. (Foto: Embret Sæter)

Å utstyre en bil med to drivlinjer, gir selvsagt også ganske drøye vektutslag. Likevel er ikke dette spesielt merkbart under kjøring. Spesielt når man setter kjøreprogrammet i sport, leverer den en nesten hysterisk gassrespons.

Og akkurat her kommer enda et offer, som den nye regjeringen kanskje kan gjøre mindre. Ettersom de norske bilavgiftene baseres både på utslipp, effekt og vekt, er det en fordel og to ulemper i Volvoens tilfelle.

Til sammen gjør dette sitt til at bilen koster fra drøye 625.000 kroner, hvorav avgiften utgjør 160.000 kroner. Til sammenligning tar staten omkring 65.000 i avgift for en V60 med 115 dieselhestekrefter og et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer.

På denne måten er det norske avgiftssystemet fortsatt til hinder for at ny miljøvennlig teknologi kommer ut i markedet.

Vektfradraget for ladbare hybrider økte riktignok fra 10 til 15 prosent i forrige reviderte budsjett, så siden Hoksrud prøvekjørte bilen har den fått et avgiftskutt på omkring 18.000 kroner. I den nye regjeringserklæringen lagt frem mandag lover de blåblå å ta en gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene. Det blir spennende å se om Volvos ladbare og dens like blir tilgodesett med avgiftslette.

Tross i begrenset bagasjeplass og høy vekt og pris, har Volvos ladbare hybrid sin styrke i veldig lavt forbruk og masse krefter.

Volvo er flinke på interiør. Plug in hybriden skiller seg ikke vesentlig fra en ordinær V60.
Volvo er flinke på interiør. Plug in hybriden skiller seg ikke vesentlig fra en ordinær V60. (Foto: Embret Sæter)



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.