Ved fortauskanten i en gate tungt belastet med veiarbeid i sentrum av Oslo, står en mørkeblå Toyota parkert ikke langt unna Klima og miljødepartementet.

– Denne var annerledes enn min, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen i det han forsøker å forstå seg på den lille spaken som skal få Norges foreløpig eneste hydrogendrevne Toyota til å rulle fremover.

– Men den kjører som en elbil, sier Helgesen etter å ha fått satt bilen i gir og rullet ut i Kongens gate.

Helgesen selv kjører en elbil fra et annet merke, når han ikke bruker regjeringens biltjeneste.

Lite effektivt

Helgesen deltok i slutten av april på regjeringens transportkonferanse der Tesla-sjef Elon Musk uttalte at effektiviteten på en hydrogenbil var mellom 200 til 300 prosent dårligere enn en elektrisk bil.

Les mer her: Solgte for syv mrd. i Norge dn+ (DN+)

– Hva tenker du om det Elon Musk sa om hydrogen, og virkningsgraden som er mye dårligere enn for en elbil?

– For å svare generelt så er det ikke uvanlig at noen som har interesser i én retning disser andre løsninger, sier Helgesen.

– Det er viktig at vi erkjenner at vi tenger ulike teknologier. Vi har hatt veldig suksess med elbilpolitikken, men vi trenger både biodrivstoff og hydrogen. Hydrogenbiler har samme vilkår som elbiler, men ligger etter på infrastruktur. Det blir litt høna og egget. Hva skal komme først? Men det er ingen tvil om at vi ønsker dette. Å legge til rette for å skape markeder, er det avgifter i stor grad kan brukes til, sier Helgesen.

Helgesen synes kjøreegenskapene minner om hans egen elbil.
Helgesen synes kjøreegenskapene minner om hans egen elbil.

Kunne solgt mer

Espen Olsen er informasjonssjef i Toyota og har lånt bort bilen til ministeren. Han har foreløpig kun fått denne ene bilen til Norge, og sammen med Hyundais hydrogendrevne iX35 Fuel Cell er det de eneste hydrogenbilene som er i kommersielt salg.

– Vi hadde hatt mulighet til å selge flere biler allerede i år om utbyggingen hadde kommet i gang. I Bergen er det flere interessenter, men der er det ikke blitt gitt støtte, sier Olsen.

De første kundebilene som Toyota har solgt kommer til landet i juni, og Olsen regner med å selge omkring ti biler i år. Det kommer i tillegg til de 22 bilene Hyundai har fått registrert her i landet så langt.

Få fyllestasjoner

– Hva er rekkevidden på denne? spør Helgesen.

– Den er typegodkjent til 55 mil. Vår erfaring er at vi har uavhengig av temperatur kjørt 40 mil mellom hver fylling, sier Espen Olsen.

Foreløpig kan bilen bare fylles på fire steder i Norge, men flere fyllestasjoner skal være under planlegging.

Les også: Ny hydrogenstasjon i Sandvika

Espen Olsen i Toyota lot Vidar Helgesen kjøre Norges første registrerte Mirai.
Espen Olsen i Toyota lot Vidar Helgesen kjøre Norges første registrerte Mirai.

Ministeren vil ikke love noe konkret, men hevder at det skal satses på hydrogen fremover.

– I energimeldingen legger vi opp til at Enova skal følge opp dette tett. Infrastruktur vil være det store spørsmålet fremover. På personbilmarkedet har forbrenningsmotoren blitt gammeldags. Det er ingen tvil om at batteriteknologien går dit at elbiler blir de viktige. På personbil vil elbiler dekke hele behovet, for tungtransport er det behov for hydrogen og biodrivstoff. Så vil tiden vise hva som blir det beste, sier Helgesen.

Etter en drøy halvtimes kjøretur klarer Helgesen endelig å finne tilbake til departementet i et veiarbeidsinfisert indre sentrum av Oslo.

– Hva synes du om bilen?

– Den er behagelig og bekvem. Med elbil blir man gira på å kjøre rasjonelt og energieffektivt. Med en tank som her blir man ikke så opptatt av det, sier Helgesen og parkerer inntil fortauskanten.

– Transport er det store temaet for oss. Å bare satse på én hest ville være helt feil. Vi må være teknologinøytrale, så får fremtiden vise hva som overlever, sier Helgesen

Les også: Mener el-bilen vil tape kampen

Nå kommer Toyotas hydrogenbil

Se video av DNs nyeste biltest:

Hysterisk gateracer
Ford Focus RS setter spor på asfalten og i sjelen.
01:25
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.